Wat is er nieuw

De aquaria en hun bewoners van MarlonnekeW

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
mooie nieuwe bewoner hoor!

vind vooral je 60cm onwijs mooi ingericht! zou wel die wortels van die anubias links vastbinden dan zie je ze minder!

Bedankt voor het compliment en de tip over de Anubias. Daar ga ik zeker even naar kijken.

Bedankt!

Nieuwe aanwinst nr. 2 zat net op zo'n mooie plaats dat ik hier ook even een foto van moest maken.

_MG_9953_web_zpskawgfcce.gif

Waar zijn/haar soortgenootje meer stipjes op de neus heeft, heeft deze iets meer streepjes en een iets lichtere kleur. Wel leuk, want zo kan ik ze een beetje uit elkaar houden. Zoals op de foto te zien is, is er al volop met de grote schoonmaak begonnen 😉.

Je hebt leuke bakjes, vind vooral de Rekord600 erg mooi ingericht. En je nieuwe aanwinsten mogen er ook zeker wezen, mooie beesten 😀

wauw wat een supermooie fotos,

Mooie scherpe foto's van je vissen zeg. Knappe plaatjes.

Wow wat een scherpe foto's.

Wat voor camera heb je?

Bedankt voor alle complimenten!

De foto's zijn gemaakt met een Canon Eos 5D mark II.

Ik heb vandaag nog iets grappig ontdekt. Mijn Ancistrus claro kunnen van kleur veranderen. Vanochtend zaten ze op de filterbox en i.p.v. de lichte kleur met stipjes, waren ze helemaal donker geworden. Echt bijzonder!

Net alle fotos bekeken en dat smaakt na meer 😛

Ik ga m'n best doen! 😉

Gisteravond heb ik tot mijn grote verbazing in mijn Rekord een heel klein ringbandsnoekje ontdekt. Ik heb wat drijfplantjes vanuit de Rio in dit aquarium gezet en daar zal waarschijnlijk een eitje ingezeten hebben. Wel een leuke verrassing, want ik denk dat de overlevingskansen in de Rio toch een stuk kleiner waren geweest.

De Ancistrussen moesten de afgelopen dagen duidelijk wennen (lijkt me vrij logisch, want ze zaten in een aquarium met alleen zand, grind en stenen en werden nu opeens voor het eerst met b.v. planten en hout geconfronteerd). Vandaag zijn ze al weer een stuk actiever, dus hopelijk beginnen ze hun nieuwe huis een beetje leuk te vinden.

Het is (wonder boven wonder) gelukt om een foto van de verstekeling te maken

_MG_9988_web_zpswthxdoeh.gif

Tussen de drijfplantjes zwom nog een klein visje en volgens mij was dit niet dezelfde (leek iets kleiner), dus misschien zijn er nog wel meer.

Wat een leukerd, leuk dat je kleintjes hebt

Wat een leuk kleintje zeg. Ondanks dat de tekening nog niet echt lijkt op die van een volwassene zie je toch al wel dat het een ringbandsnoekje is, erg leuk.

Weer even een update en wat nieuwe foto's.
Met het baby ringbandsnoekje gaat het erg goed. Hij is flink gegroeid en ik heb inmiddels nog een kleintje ontdekt, die 1-2 weken jonger is. Ze hebben in de Rekord gezelschap gekregen van mijn Corydoras pygmaeus, die er gelijk nog twee vriendjes bijgekregen hebben.
Mijn Boraras brigittae zitten weer in de Rio, omdat ik in mijn garnalenbak problemen heb met waterbloei. Ook zij hebben er een paar vriendjes bijgekregen, namelijk vijf. Het gaat gelukkig beter dan de vorige keer. De komende weken ga ik eerst de problemen met het filter goed aanpakken en daarna ga ik beslissen hoe de definitieve visbestanden worden. Alleen garnalen vind ik toch wel een beetje saai, dus waarschijnlijk komen hier toch wel wat vissen bij.

De foto's:

Baby annulatus (de rode vlekjes zijn een soort weerkaatsing, in het echt heeft hij dat niet):
_MG_9999_web_zpsoy9jj6ne.gif

Cory's samen op pad:
_MG_0008_web_zpsixoqftdv.gif

Nieuw Borarasje; moet nog flink groeien en op kleur komen:
_MG_0023_web_zpstnokofdl.gif

Annulatus man:
_MG_0020_web_zpswyycfeyn.gif

Garnaal:
_MG_0021_web_zpsnpvgrhci.gif

L144:
_MG_0017_web_zpstnimd5pw.gif

Nog even twee foto's van mijn Ancistrussen. Gisteravond heb ik ze voor het eerst broccoli gegeven en dat vinden ze erg lekker. De Claro's kregen nooit groente als voer, dus die moesten daar in het begin duidelijk aan wennen, maar inmiddels vinden ze het helemaal geweldig. Vooral komkommer, waar ze helemaal met hun kop induiken, om bij de lekkerste stukjes te kunnen.
Op deze foto's kun je vooral goed het verschil in grootte zien.

Ancistrus Claro:
_MG_0044_web_zpsgnojxxwl.gif

L144:
_MG_0034_web_zpsrdu1wuaz.gif

Ik vraag me af wat er bij ons in het water zit, want ik heb (na de Corydoras panda en de Pseudepiplatys annulatus) van een derde soort baby visjes. Een paar weken geleden zijn mijn Corydoras pygmaeus begonnen met het afzetten van eitjes. Ik heb besloten om niet in te grijpen en de 'natuur' zijn gang te laten gaan. Na een paar dagen waren de eitjes weer verdwenen. Aangezien het bij panda eitjes ongeveer een week duurt voordat ze uitkomen, ging ik ervanuit dat ze werden opgegeten. Dat blijkt niet het geval te zijn, want een paar dagen geleden ontdekte ik per toeval een babyvisje. Omdat ik hydra in mijn aquarium had, was ik bang dat ze het niet zouden overleven, maar gelukkig valt dat mee. Vandaag heb ik voor het eerst overdag een aantal kleine pygmaeus gezien. Ze beginnen flink te groeien en gaan al op onderzoek uit.

Ik heb geprobeerd om een foto te maken. Omdat ze nog zo klein zijn en vrij achteraan in het aquarium zitten is de kwaliteit niet geweldig, maar er is in ieder geval iets zichtbaar. Hopelijk kan ik binnenkort een betere foto maken.

_MG_0087_web_zpse96aitzh.gif

Leuk hoor! Met veel plezier het album doorgekeken.
Leuk ook al die kleintjes!
Erg mooie bakjes!

Dat is geen L144 !! .. is de Sp4.

Wee noemen ze zo wel, maar zijn het niet.

De echte L144 heeft een blauwe ring om de pupil.

Is nog maar 1 x gezien.

Bedankt voor het compliment!

Ik was inmiddels ook al tot de conclusie gekomen dat het geen echte L144 is, maar een zogenaamde 'false L144' (maar heb de naam L144 maar even voor het gemak gebruikt, omdat deze soort zo het vaakst genoemd wordt). Wat ik dan trouwens wel lastig vind, is om te bepalen wat de juiste temperatuur is. Volgens Planet Catfish wijkt dit namelijk af van de andere varianten van Ancistrus cf. cirrhosus. De Ancstrus sp. 4 zou als temperatuurrange 21-23 �C hebben, terwijl de rest toch wel wat warmer moet/kan.

Zoals beloofd: een wat betere foto van ��n van de baby Corydoras pygmaeus

_MG_0092_web_zpswptnop4y.gif

Goed gelukt, mooie foto. Leuk hoor al die kleintjes!

Voor de laatste keer een paar Corydoras panda foto's.

_MG_0111_web_zpsh4tcfknk.gif

_MG_0121_web_zpsvhmqhxs6.gif

Na heel lang piekeren heb ik besloten om al mijn eigen nakweek cory's te verkopen en er geen zelf te houden. De reden is dat ik het risico te groot vind dat ook deze groep gaat kweken. Nu de pygmaeus ook al kleintjes hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat de panda kweek geen toeval was; er zal een factor zijn die ervoor zorgt dat ze hier gemakkelijk kweken. De andere aquariums, die ik heb, zijn niet groot genoeg om als opkweekbak voor grotere aantallen baby cory's te dienen. De andere bewoners zijn geen rovers, dus niet echt een gevaar voor eitjes en baby-visjes en doordat een grote groep cory's een flink aantal liters inneemt, is er ook niet genoeg plek meer voor andere bakbewoners. Mochten er kleintjes overleven, dan zouden die niet kunnen blijven en elke paar weken/maanden mijn hele aquarium op z'n kop zetten, omdat er weer cory's uitgevangen moeten worden, zie ik ook niet zitten.
Ik vond het een erg moeilijke beslissing, want het blijven leuke vissen, maar dit leek me de beste oplossing. Het feit dat nu ze allemaal samen in een aquarium van 1,5 meter zitten met vriendelijke medebewoners, helpt wel een beetje 😉.

Omdat alles overhoop lag, heb ik gelijk de inrichting aangepast. Ik heb er alvast een rond schuil/leghol ingezet, omdat ik graag Apistogramma's zou willen houden, maar dat werd gelijk ingenomen door mijn Ancistrus. Er zat een speciaal L-nummer schuil-/leghol in het aquarium, maar daar had ze totaal geen interesse is; deze is blijkbaar veel leuker. De muts! Ik ben benieuwd hoe dit zich de komende dagen gaat ontwikkelen.

Ik snap dat het een moeilijke beslissing was, maar als ik je zo hoor inderdaad wel de beste.

Ik heb even heel je map doorgekeken, met name de foto's. Erg mooi hoor!!! Ziet er allemaal heel gezellig uit.

Bedankt voor het compliment!

Het was een lastige beslissing, maar ik ben blij dat het zo afgelopen is. In het begin is het natuurlijk super leuk als je baby visjes hebt en als je de nakomelingen zelf kunt houden is er niets aan de hand, maar je kunt niet oneindig visjes in je aquarium toevoegen, dus je zult er uiteindelijk een goed huis voor moeten vinden. Wat ik dan bij cory's vooral moeilijk vind, is dat het relatief lastig is om ze te vangen. Baby ringbandsnoekjes kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk zonder stress uit het aquarium halen. Als je die af en toe moet uitvangen om te verkopen is dat geen enkel probleem. Bij mijn cory's moest ik de hele bak op z'n kop zetten en dat maakt het toch een stuk gecompliceerder. Niet alleen voor de visjes zelf, waarvoor verhuizen een hoop stress is, maar vooral ook voor de ouders en de medebewoners, voor wie het uitvangen ook stress oplevert. Volgens mij is het belangrijk dat er uiteindelijk rust in een aquarium komt en dat gaat dan bijna niet.

Het viel me ook best tegen hoeveel moeite het kost om voor de jonge cory's een nieuw huis te vinden. Het is echt bizar wat voor rare reacties je via marktplaats kunt krijgen. Daar was ik dus ook wel een beetje klaar mee 😉.

Het is nog even afwachten hoe het met de pygmaeus gaat. Gelukkig zijn die een stuk kleiner en hebben ze buiten de Claro's geen medebewoners, dus daar heb ik wat meer ruimte. Nu ze een eigen aquarium hebben, krijgen ze kleiner voer en zijn de zwarte muggenlarven van het menu verdwenen. Misschien dat dit ook nog helpt.

Ja snap ik. En door al die stress voor de beestjes is het voor jou ook niet prettig.

Ja op marktplaats zie je vreemde dingen.
Ik weet nog wel, een jaar geleden. 1 van onze 2 cavia dames was overleden helaas. Maar er moest wel een nieuwe dame bijkomen. Uiteindelijk hadden we een leuk adresje gevonden. Die vrouw zorgde echt met hart en ziel voor de beestjes. We kregen de cavia gratis mee, terwijl er op mp toch een prijs bij stond. Dit deed ze, omdat de diertjes anders slangenvoer zouden worden en dat wilde ze niet.
En vervolgens een tijdje later op een avond kwamen manlief, dochterlief en ik thuis, dachten we dat er een muis in de kooi zat. Na goed kijken, bleek het een baby cavia te zijn. Helaas ging het niet goed met het beestje en manlief belde dan ook naar onze dierenarts. Op de 1 of andere manier was er een storing en heeft hij een andere dierenarts gebeld. Aan de reactie van manlief te horen, kwam de dierenarts niet echt zorgzaam over. Volgens mij vond hij het onzin dat we belde voor een cavia... Vervolgens werd nummer 2 geboren, machtig mooi was dat en daar ging gelukkig wel alles goed mee. We besloten te gaan slapen en de dag erna nog eens naar onze eigen dierenarts te bellen. De volgende ochtend leefde alles nogsteeds en heeft manlief de dierenarts gebeld. Hij kon gelijk langskomen en moeder en de 2 baby's werden gecontroleerd. Alles was prima, alleen de ene baby had waarschijnlijk wat vruchtwater in de longen gekregen. Die moesten we bij gaan voeren, omdat hij/zij wat zwakker was.
De dierenarts vond het erg vervelend dat er een storing was en als we een factuur zouden krijgen voor het telefoongesprek naar de andere dierenarts mochten we die bij hun indienen. Ook hoefde manlief niet het consult te betalen. Dit vonden we erg netjes, al hebben we wel gewoon het consult betaald.
Helaas is die avond het babytje overleden en hebben we het begraven. Nu bijna een jaar later huppelen de cavia's hier nog vrolijk rond, want de overgebleven baby is ook een vrouwtje.

Nu is dit verhaal langer geworden dan eigenlijk de bedoeling was, maar korter kon ik het ook niet maken hahaha.

Dat lijkt me erg bijzonder. Helemaal omdat je dan de ontwikkeling kunt zien van zo'n klein pasgeboren hummeltje tot een volwassen cavia.

Is het ook, maar vooral het karaktertje dat ze ontwikkeld heeft. Een echte puber hahaha.

Vandaag weer een stapje dichterbij het definitieve bestand voor de Rio gekomen met een nieuw scholenvisje; de Gele fantoomzalm/Hyphessobrycon roseus.

_MG_0220_web_zpsj18ivhx6.gif
.

Het schooltje bestaat op dit moment uit 10 vissen, maar als de rest van het bestand het toelaat worden dit er 15.
Ik was erg verbaasd hoe snel ze al gewend waren; ze waren al snel weer op kleur en zwemmen vol zelfvertrouwen in het aquarium rond. Ze zijn zelfs al begonnen met het vaststellen van de onderlinge rangorde.

Het visbestand is nu:
1x Ancistrus sp4/L144
8x Pseudepiplatys annulatus
10x Hyphessobrycon roseus

Ik ben nog heel hard aan het nadenken wat ik hier verder nog aan wil toevoegen.

Mooie beelden van je visjes Marionneke!
Waar zitten dan je panda�s dan precies, en hoeveel heb je er?

Dat is wel een hele mooie toevoeging!

Mijn panda's heb ik helaas niet meer. De volwassen exemplaren heb ik een paar maanden geleden verkocht als kweekgroep omdat ik niet de ruimte had om te kweken (wat ze spontaan waren gaan doen). Vorige week heb ik besloten om ook geen van de jonge vissen te houden, eigenlijk om dezelfde reden.

Als ik zie hoeveel jonge Corydoras pygmaeus er in het aquarium bij de ouders opgroeien, ben ik achteraf blij dat ik deze beslissing heb genomen. Het zal al lastig worden om deze onder te brengen; ik moet er niet aan denken dat ik dan gelijktijdig ook nog een groot aantal baby panda's zou hebben. Waar het aan ligt dat ze zo gemakkelijk kweken weet ik niet. De pygmaeus hebben de afgelopen maand geen zwarte muggenlarve meer gehad (ik dacht dat het daar misschien aan lag) maar daar zit het hem blijkbaar ook niet in, want ze zetten nog steeds vrolijk eitjes af. Er zal hier wel iets in het water zitten...😉.

@lysanne: Ze zijn echt heel erg leuk. Ze worden maar 3 cm groot, dus niet zo groot als veel andere, vergelijkbare soorten. Verder hebben ze onderling veel interactie, maar wel op een vriendelijke manier.

Echt schitterende foto's, en bakken 🙂

Heb hier alles eens doorgelezen...gefeliciteerd hoor en niet te geloven wat er allemaal kweekt bij jou!
Gebruik je gewoon leidingwater en hoeveel keer doe je een waterwissel?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan