Wat is er nieuw

De aquaria en hun bewoners van MarlonnekeW

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
Leuk, en bijzonder! Vind het wel erg knap dat je een visje van 0,5 cm zo in beeld kan vangen. Lijkt trouwens dan ook groter, met al die kleurtjes!
Voer je hem/haar daar onder de drijfplantjes een beetje bij?

Tot nu toe heb ik hem nog niet bijgevoerd. Wat hij dan gegeten heeft vraag ik me ook af.

Wat betreft de L448 en de L104, snap ik er langzamerhand niets meer van. Volgens Planet catfish is de L104 de kleinste van de twee en de meest voorkomende soort, maar ik heb ook het boek van Ingo Seidel/Back to Nature over L-nummers en daarin staat dat de L448/LDA67 (Panaqolus aff. maccus) juist kleiner wordt dan de L104 en de soort is, die het meeste in de winkel verkocht wordt. Mijn eerste groepje bestond uit 3 mannen (wat natuurlijk niet goed ging) en daarbij viel het me op dat deze vis duidelijk een andere tekening had, met lichtere en bredere strepen, dan de andere twee. Vandaar dat ik toen tot de conclusie gekomen ben dat het een L448 is. Maar ik heb ook wel eens van iemand begrepen dat het eigenlijk allemaal ��n soort is.
Ik hou het dus denk ik maar gewoon op P.maccus 😉.

Vandaag heb ik weer een foto van de kleine fantoomzalm kunnen maken. Hij is nu rond de 1cm groot en heeft ook al de kenmerkende schoudervlek. De afgelopen dagen heeft hij zijn schuilplekje onder de drijfplanten verlaten en zwemt nu achterin het aquarium rond.

_MG_2737_web_zpsuqxesogy.gif

Nog even een kleine aanvulling:

Het is gelukt om een paar eitjes van de fantoomzalmen af te hevelen met een slangetje.
Deze zien er zo uit:

_MG_2741_web_zpsszmbxjmy.jpg

Het valt me op dat ze echt belachelijk klein zijn (minder dan de helft van de Corydoras pygmaeus eitje en die zijn al erg klein).

Ik heb ze in een netbreeder in de Rio gedaan, dus nu is het afwachten hoe het verder gaat.

Best wel knap dat je ze uberhaupt hebt kunnen vinden.

Hopelijk dat het je lukt ze op te laten groeien. Zou echt tof zijn ! 🙂 😉
Veel Suc6! !!!

Mvg
Rennie

Bedankt!

Het was eerlijk gezegd een beetje op goed geluk om ze te vinden. De vorige week heb ik ze voor het eerst echt zien afzetten, dus daardoor wist ik waar ik op moest letten. Een van de vaste afzet plekjes was tussen de bladeren van een Anubias, dus toen ik ze daar vandaag weer zag afzetten, heb ik met een slangetje de blaadjes van de Anubias afgeheveld, in de hoop dat er een paar eitjes mee zouden komen. Dat is gelukt.

Als ik zie hoe klein de eitjes zijn, zal vooral het voeren in het begin een grote uitdaging worden, dus ik moet me de komende dagen flink hierin gaan verdiepen.

Dat zal zeker een uitdaging worden. Los van (de grootte van) het voer dat je nodig hebt, ook over de omstandigheden die er moeten zijn in je kweekbak zal je je moeten informeren.

Ik volg dit graag! Sowieso weet je ook dit weer erg goed in beeld te brengen. Je 1-cm-grote Fantoomzalm heb je in ieder geval al tot een mooie grootte 'gebracht', met de uiteindelijke kenmerken. Gaaf om te zien.

Bedankt!

Het voordeel dat ik heb, is dat er al een visje voor het grootste deel opgegroeid is in het aquarium, dus ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat die omstandigheden goed zijn. Voorlopig zitten de eitjes in een netbreeder in dat aquarium, dus dat moet voorlopig goed gaan. Wat lastig wordt, is of ik ze daar lang genoeg in kan houden totdat ze groot genoeg zijn om in het aquarium uit te zetten of dat ze in een aparte kweekbak moeten met dezelfde omstandigheden.
Ik heb een opgroeibak, waar op dit moment een aantal (wat oudere) jonge Corydoras pygmaeus inzitten. Ik verwacht niet dat zij een gevaar zullen vormen voor de fantoomzalmpjes, ik zal alleen moeten kijken of dat qua waterwaardes ook samen gaat.

Maar goed, voorlopig ben ik vooral benieuwd of de eitjes �berhaupt uitkomen 😉.

Even een foto-loze Fantoomzalm update:

Met de eitjes is het niets geworden, want ik ben erachter gekomen dat die alleen uitkomen in het donker. Dat ging dus niet lukken in een netbreeder pal onder de tl-buis 😉.
Misschien dat ik, als ik ooit nog een keer een aquarium leeg heb staan, nog een keer een poging ga wagen, inclusief verduisteren, maar voorlopig laat ik de eitjes maar zitten.

Het jonge zalmpje doet het erg goed. Hij is inmiddels al bijna niet meer van zijn ouders te onderscheiden en een paar dagen geleden heeft hij zich definitief bij de rest aangesloten. Het was erg interessant om dat proces te volgen. Toen ik hem ontdekte hielt hij zich schuil onder de drijfplanten, na een paar dagen/weken was hij voornamelijk achterin het aquarium te vinden, tussen de achterwand en de planten. Ongeveer twee weken geleden kwam hij steeds meer tevoorschijn tijdens het voeren en nu zwemt hij dus volledig met de rest van de school mee.

Maar wat nog leuker is, is dat ik vandaag weer een nieuw baby visje onder de drijfplanten ontdekt heb. Deze is nu ongeveer 1 cm groot.

Ik had er nog een paar niet bekeken dus is mazzel anders had ik deze fotoloze update niet geaccepteerd hoor! 😉

Altijd wel leuk kleine visjes.

Ik was al bang dat jullie boos zouden worden 😛 .

Gaaf, weer een visje er bij. Gaat lekker daar!

Het grappige is dat alle soorten die hier kweken ongepland zijn. Bij de soorten, die ik juist gekocht heb om mee te kweken gebeurt (nog) niets. Dat zal je altijd zien 😉.

complimenten hoor van al die kweekverhalen, betekend dat je het aquarium in goede balans hebt!

Heel benieuwd hoe hij er nu bij staat.

Nou eigenlijk is het nu een beetje een jungle met op de achterwand en een paar planten wat ongewenste algen. Dus niet helemaal zoals ik het graag wil hebben, maar misschien is dat juist het 'geheim'. Ik zal binnenkort wel even een overzichtsfoto maken.

Vandaag zat een van mijn P.maccus heel mooi voor het raam, dus daar moest ik even gebruik van maken:
_MG_3736_web_zpsfedkfcj0.gif

Ik weet nog steeds niet helemaal of het gelukt is om een vrouwtje uit te zoeken, maar als ik naar het verschil in de staartbeharing met mijn mannetje zie, dan lijkt het daar wel op.

Duidelijk een man:
_MG_2890_web_zpsy2k55x4l.gif

Bedankt allebei!!

@Ludger: jij heb met de P.maccus gekweekt, toch? Is dit een soort die alleen onder speciale omstandigheden kweekt, of is er eventueel een (kleine) kans dat dit spontaan gebeurt?

Het gaat echt super goed met de tweede kleine Fantoomzalm. Deze is een stuk dapperder dan zijn broertje of zusje, want tijdens het eten is hij al volop voorin het aquarium te vinden, ondanks dat hij nog zo klein is.

Vandaag stond er tubifex op het menu en de dunnere wormpjes kan hij al prima eten.

_MG_3748_web_zps388xrwyo.gif

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan