Ik zie op het plaatje van Aquael zelf geen watten? Maar misschien is dit niet precies het filter wat je hebt:
https://www.aquaelshop.nl/a-54576246/ultramax/ultramax-1500-aquarium-buitenfilter/
Mandje niet leeg laten, want dat is inderdaad zonde. Voeg extra biomedia of nog een grove spons toe om je capaciteit om bacteriën te huisvesten te vergroten.
Andere dingen die bacteriebloei (witte waas) veroorzaken zijn bijvoorbeeld teveel voeren, teveel dood/rottend materiaal in je bak (vaak direct gekoppeld aan teveel vissen of teveel voeren) of te grondig schoonmaken van het filter. Van de watten begrijp ik dat je die vervangt, maar een bruine spons is alleen maar goed. Totdat de uitstroom afneemt, want dat is het teken om ze kort te spoelen en van het meest grove vuil te ontdoen. Dat doe je het beste in waterwissel water, zodat er niet een te groot verschil zit in waterwaardes waar de spons mee in aanraking komt. Sowieso wel eens wijs om je water weer eens te laten testen, maar de beste resultaten krijg je denk ik wel door zelf een druppeltest aan te schaffen. Check alles maar vooral ammoniak, nitriet en nitraat. Op het internet/forum is wel de Estimative Index te vinden voor wat de beoogde waardes zijn.