Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb al eens een topic aangemaakt met overbevolking maar werd toen helemaal niet serieus genomen. en nu zou ik dan teveel bewoners hebben? filter zit er 3 jaar op nu. of als je bedoeld wanneer voor het laatst schoon gemaakt. dat is op 3 oktober dus precies een week geleden. de waas trekt niet weg
Nou met overbevolking is de snelste manier om vissen weg te doen denk ik ;))

Een bacteriebloei word veroorzaakt door een onbalans in de bacteriehuishouding.
Dus hoop dat je daar wat mee kan.
Mijn tip is om eens goed te kijken naar het schoonmaken van je filter 👌🏼

In mijn filterpomp Eheim 350T had ik voorheen ook van die schijven witte filterwatten van Eheim zitten. Deze watten plaats je dan in het filtermandje bovenop het biologische filtermateriaal. Maar ook bij mij werden deze filterwatten erg snel bruin vanwege vloeibaar plantenvoeding wat ik gebruik. Ik moest de filterpot vaak schoon maken om de filterwatten te reinigen.
Uiteindelijk kreeg ik de indruk dat deze filterwatten juist vervuilend werken voor het aquariumwater, en zorgen voor onbalans. Ik heb de watten daarom toen verwijderd.

Ik filteren nu alleen nog met biologsich filtermateriaal. Dit zijn van die stenen korreltjes en buisjes. Dit werkt erg goed, en deze hoeft niet zo vaak (niet) gereinigd te worden. Die grove sponzen in de Aquael gebruik ik nog wel, en die werken ook goed, en deze raken bij mij ook niet snel vervuild/verstopt. Maar ik heb niet zo veel vissen. 8 Kleine danio's en 2 goerami's in mijn rio 180...
Die stenen buisjes zitten er bij mij ook in. dit zitten onder het mandje met watten. ik heb 4 mandjes erin zitten. 2 filtersponzen .eentje helemaal beneden. dan komen daar de buisjes in een mandje bovenop. dan de watten in een mandje en dan nog een spons erboven in een mandje. en helemaal bovenin het voorfilter.

mijn water laat ik regelmatig testen bij de dierenwinkel op de hoek hier. zal dit weekend weer eens laten doen.

Een bacteriebloei word veroorzaakt door een onbalans in de bacteriehuishouding.
Dus hoop dat je daar wat mee kan.
Mijn tip is om eens goed te kijken naar het schoonmaken van je filter 👌🏼
Ja dat is zo inderdaad maar vind het zo vreemd dat het dan 3 jaar goed gaat terwijl ik niks veranderd heb. maar goed er zijn ook van die flesjes te koop met goede bacteriën voor je water die de balans herstellen .misschien moet ik dat eens voor nu proberen.

Ja dat is zo inderdaad maar vind het zo vreemd dat het dan 3 jaar goed gaat terwijl ik niks veranderd heb. maar goed er zijn ook van die flesjes te koop met goede bacteriën voor je water die de balans herstellen .misschien moet ik dat eens voor nu proberen.
Dan kun je het geld beter aan een goed doel geven want de werkzaamheid wordt nogal betwist.

Heb alleen geen overbevolking.

Ik heb het niet weer nagelezen maar zover ik me herinner was de bezetting aan de stevige kant en als je dan net iets te goed het filter doet dan kun je ellende krijgen.
Als je de sponzen doet dan ze lichtjes uitspoelen maar niet te goed zodat alles eruit is.

Die stenen buisjes zitten er bij mij ook in. dit zitten onder het mandje met watten. ik heb 4 mandjes erin zitten. 2 filtersponzen .eentje helemaal beneden. dan komen daar de buisjes in een mandje bovenop. dan de watten in een mandje en dan nog een spons erboven in een mandje. en helemaal bovenin het voorfilter.

mijn water laat ik regelmatig testen bij de dierenwinkel op de hoek hier. zal dit weekend weer eens laten doen.
De watten moet je echt alleen aan het begin van je filter hebben. Dus alleen om het super grove vuil eruit te filteren wat je anders weer de bak inblaast. Als deze middenin of achteraan zit, dan doet ie meer kwaad dan goed. Mijn vraag is daarbij, heb je die watten wel nodig? Ik heb ze zelf met opzet er niet in, omdat het zo snel vervuild en wanneer het vervuild is het juist zorgt voor doorstromingsproblemen en het verstoort je bacteriecultuur. Een hele fijne spons vind ik zelf bijvoorbeeld fijner en is (in mijn hoofd) ook logischer dan filterwatten. Die watten gebruik ik echt alleen bij de opstart van een bak op zand of andere opstarttroep eruit te filteren.

De watten moet je echt alleen aan het begin van je filter hebben. Dus alleen om het super grove vuil eruit te filteren wat je anders weer de bak inblaast. Als deze middenin of achteraan zit, dan doet ie meer kwaad dan goed. Mijn vraag is daarbij, heb je die watten wel nodig? Ik heb ze zelf met opzet er niet in, omdat het zo snel vervuild en wanneer het vervuild is het juist zorgt voor doorstromingsproblemen en het verstoort je bacteriecultuur. Een hele fijne spons vind ik zelf bijvoorbeeld fijner en is (in mijn hoofd) ook logischer dan filterwatten. Die watten gebruik ik echt alleen bij de opstart van een bak op zand of andere opstarttroep eruit te filteren.
Ik dacht dat de watten er zo in hoorden want ik heb enkel de standaard opstelling overgenomen. maar ik kan de watten dus gerust eruit laten dan? en een leeg mandje ertussen houden?

Ik dacht dat de watten er zo in hoorden want ik heb enkel de standaard opstelling overgenomen. maar ik kan de watten dus gerust eruit laten dan? en een leeg mandje ertussen houden?
Watten enkel als voorfilter omdat deze erg snel dichtslibben. Is al eerder gezegd in dit topic.
Mandje leeg laten is natuurlijk zonde 🤷‍♂️

Watten enkel als voorfilter omdat deze erg snel dichtslibben. Is al eerder gezegd in dit topic.
Mandje leeg laten is natuurlijk zonde 🤷‍♂️
Maar watten eruit is ook gezegd . wat moet er dan in het lege mandje?

Kom op zeg dat weet je toch wel. Desnoods een spons of siporax of een ander medium.
Je gaat toch geen mandje leeg laten om zo nog minder plek voor bacteriën te hebben.

Wat is nu je exacte bestand plus foto's van de bak.
Verder met druppeltests nh3/4, no2, no3 en po4 testen en de uitslag daarvan geven.
Heb zo even nu geen foto's maar bak is 240 liter. heb 40 molly's. 2 algeneters .2 koperzalmen. 5 zwarte rouw tetras. 2 kjleine kilivisjes en 2 neon tetras.

Kom op zeg dat weet je toch wel. Desnoods een spons of siporax of een ander medium.
Je gaat toch geen mandje leeg laten om zo nog minder plek voor bacteriën te hebben.
Ok nog een extra spons erbij dus. wist niet dat je de filter vol met dezelfde sponzen mocht stoppen. en of dit dan nog nut heeft met 3 dezelfde sponzen.

Ok nog een extra spons erbij dus. wist niet dat je de filter vol met dezelfde sponzen mocht stoppen. en of dit dan nog nut heeft met 3 dezelfde sponzen.
Alles is beter dan niets een spons is niet enkel om het vuil op te vangen.

Heb zo even nu geen foto's maar bak is 240 liter. heb 40 molly's.

Dat is dus al 10 meer dan het vorige topic.
Toen is er ook al aangegeven dat het er te veel waren.

Screenshot_20251010_124324_Chrome.jpg

Voeg daarbij 3x per dag voeren bij waar ook al van gezegd is dat dat veel te veel is door meerdere mensen.

Screenshot_20251010_124234_Chrome.jpg

Ga dan ook je filter nog eens een keer veel te schoon maken waardoor je bacteriën weg zijn en je hebt exact deze problemen.

Zou zeggen begin eens met 30 mollies weg doen, liever allemaal nog.

Heb alles er over gezegd anders moet @jessicapilon weer ingrijpen en posts gaan verwijderen.

Bekijk bijlage 391404

Voeg daarbij 3x per dag voeren bij waar ook al van gezegd is dat dat veel te veel is door meerdere mensen.

Bekijk bijlage 391405

Ga dan ook je filter nog eens een keer veel te schoon maken waardoor je bacteriën weg zijn en je hebt exact deze problemen.

Heb alles er over gezegd anders moet @jessicapilon weer ingrijpen en posts gaan verwijderen.
Hier word eigenlijk alles in samen gevat. 👌🏼 daar moet je wat mee kunnen.

Bekijk bijlage 391404

Bekijk bijlage 391405

Er staat meer dan 30. en ja het zijn er 40 maar meer zijn er sindsdien niet bijgekomen en toen waren er ook geen problemen met een witte waas. kan je ook berichten posten waarin meerderen hebben geschreven dat er geen sprake van overbevolking kan zijn? want dat is ook geschreven. en dat paren was alleen afgelopen zomer toen het zo warm was. alle jongen zijn daarbij opgegeten dus er is niks meer bij gekomen. nu het weer kouder is geworden paren ze niet meer. alle molly's hebben nu meer aandacht voor de heater waar ze boven hangen dan voor elkaar.

Ik zie op het plaatje van Aquael zelf geen watten? Maar misschien is dit niet precies het filter wat je hebt:
https://www.aquaelshop.nl/a-54576246/ultramax/ultramax-1500-aquarium-buitenfilter/
Mandje niet leeg laten, want dat is inderdaad zonde. Voeg extra biomedia of nog een grove spons toe om je capaciteit om bacteriën te huisvesten te vergroten.

Andere dingen die bacteriebloei (witte waas) veroorzaken zijn bijvoorbeeld teveel voeren, teveel dood/rottend materiaal in je bak (vaak direct gekoppeld aan teveel vissen of teveel voeren) of te grondig schoonmaken van het filter. Van de watten begrijp ik dat je die vervangt, maar een bruine spons is alleen maar goed. Totdat de uitstroom afneemt, want dat is het teken om ze kort te spoelen en van het meest grove vuil te ontdoen. Dat doe je het beste in waterwissel water, zodat er niet een te groot verschil zit in waterwaardes waar de spons mee in aanraking komt. Sowieso wel eens wijs om je water weer eens te laten testen, maar de beste resultaten krijg je denk ik wel door zelf een druppeltest aan te schaffen. Check alles maar vooral ammoniak, nitriet en nitraat. Op het internet/forum is wel de Estimative Index te vinden voor wat de beoogde waardes zijn.

Er staat meer dan 30. en ja het zijn er 40 maar meer zijn er sindsdien niet bijgekomen en toen waren er ook geen problemen met een witte waas.

Inmiddels stoten ze misschien meer ammoniak uit of heb je net iets grondiger lopen poetsen.

Nu het weer kouder is geworden paren ze niet meer.

Dan zijn ze ziek, die krengen stoppen pas met paren als het water een blok ijs is.

Dit was mn laatste post hier, je weet wat het probleem is maar weigert ieder topic om de raad van mensen aan te nemen.
Kan net zo goed tegen een muur praten.

Ik zie op het plaatje van Aquael zelf geen watten? Maar misschien is dit niet precies het filter wat je hebt:
https://www.aquaelshop.nl/a-54576246/ultramax/ultramax-1500-aquarium-buitenfilter/
Mandje niet leeg laten, want dat is inderdaad zonde. Voeg extra biomedia of nog een grove spons toe om je capaciteit om bacteriën te huisvesten te vergroten.

Andere dingen die bacteriebloei (witte waas) veroorzaken zijn bijvoorbeeld teveel voeren, teveel dood/rottend materiaal in je bak (vaak direct gekoppeld aan teveel vissen of teveel voeren) of te grondig schoonmaken van het filter. Van de watten begrijp ik dat je die vervangt, maar een bruine spons is alleen maar goed. Totdat de uitstroom afneemt, want dat is het teken om ze kort te spoelen en van het meest grove vuil te ontdoen. Dat doe je het beste in waterwissel water, zodat er niet een te groot verschil zit in waterwaardes waar de spons mee in aanraking komt. Sowieso wel eens wijs om je water weer eens te laten testen, maar de beste resultaten krijg je denk ik wel door zelf een druppeltest aan te schaffen. Check alles maar vooral ammoniak, nitriet en nitraat. Op het internet/forum is wel de Estimative Index te vinden voor wat de beoogde waardes zijn.
Ja we; dezelfde filter heb ik. bij mij zaten er watten in. misschien hebben ze dit nu veranderd. ik heb die van mij al 3 jaar.

Inmiddels stoten ze misschien meer ammoniak uit of heb je net iets grondiger lopen poetsen.

Dan zijn ze ziek, die krengen stoppen pas met paren als het water een blok ijs is.

Dit was mn laatste post hier, je weet wat het probleem is maar weigert ieder topic om de raad van mensen aan te nemen.
Kan net zo goed tegen een muur praten.
Wat een onzin! na 3 jaar een witte waas te hebben zou het ineens aan mijn vissen liggen. ga jij je vissen dan maar lekker wegdoen als je zo makkelijk daarin bent. ik houd geen huisdieren om ze vervolgens weg te doen . het zijn geen meubelstukken die je even opruimt als je ze beu bent.

Wat een onzin! na 3 jaar een witte waas te hebben zou het ineens aan mijn vissen liggen. ga jij je vissen dan maar lekker wegdoen als je zo makkelijk daarin bent. ik houd geen huisdieren om ze vervolgens weg te doen . het zijn geen meubelstukken die je even opruimt als je ze beu bent.
Nee, maar wanneer het bestand groeit en je filter niet, dan zou ik er een extra filter bij op zetten. In deze hobby bestaat de status quo eigenlijk niet.

Wat een onzin! na 3 jaar een witte waas te hebben zou het ineens aan mijn vissen liggen.
Hij heeft wel gelijk. Meerdere vissen betekend een zwaardere belasting voor het filter. Vaak krijg je bacteriebloei op een punt dat het filter het niet meer aan kan.
Het filter is het hart van het aquarium.
Als iets jaren goed gaat zegt niet zoveel. Er komt eens een omslagpunt en dat lijkt nu te zijn.

Of je nou wel of geen overbevolking hebt doet er niet zoveel toe zolang je filter het maar aan kan.
Mocht het fout blijven lopen qua filtratie dan gaan je vissen vanzelf wel hemelen.

Dit Filter kan het makkelijk aan voor 240 liter . deze filter komt zeer goed uit de test. zou zelfs 300 liter moeten kunnen. daarbij heb ik nog een extra binnen filter erin ook.

Dit Filter kan het makkelijk aan voor 240 liter . deze filter komt zeer goed uit de test. zou zelfs 300 liter moeten kunnen. daarbij heb ik nog een extra binnen filter erin ook.
Hij zou het ongetwijfeld aan kunnen maar als je te weinig bacteriën hebt natuurlijk niet 🤷‍♂️

Oh het is vast een goed filter, heb er zelf ook 1tje overwogen. Ben uiteindelijk voor de FX6 gegaan op een 300liter bak vol met planten, hout en stenen en een klein visbestand. Die bepaling van wat 'ie aankan is alleen gebaseerd op een bepaalde standaardbezetting en vaak iets beter voorgesteld dan de werkelijkheid. Als je dan constateert dat je een witte waas in je aquarium hebt, dan trekt iets de vergelijking uit elkaar. Dus, filtratie niet adequaat, te veel rot(dode dieren mss?)/vuil in je aquarium, teveel voeren, te grondig reinigen.

40 x 8 = 320cm vis.
Globale richtlijn van 1cm vis per liter: 320 - 240 = 80cm mollies te veel en dan de rest nog.....

ik houd geen huisdieren om ze vervolgens weg te doen . het zijn geen meubelstukken die je even opruimt als je ze beu bent
André, niemand zegt dat je je huisdieren weg moet doen maar wel minder huisdieren waardoor sowieso het welzijn verbeterd wordt.

Minder = meer....... evenwicht.

het zijn geen meubelstukken die je even opruimt als je ze beu bent.
Helemaal met je eens maar goed als je nakomelingen krijgt dan wordt het anders en vaak is get handig om van tevoren te bedenken of dat kan gebeuren en hoe groot die kans is.
Ik heb een dik jaar geleden 12 Keizertetra s gekocht en heb er in totaal al zo n 30-40 nakomelingen bij maar die breng ik naar de lfs want anders wordt de bak te vol. Dat dit kon gebeuren dat wist ik voor de aankoop dus ja daar moet je rekening mee houden en op in kunnen spelen en met levendbarenden is dit al helemaal snel aan de orde.

Door teveel vis kunnen je waterwaarden worden beïnvloed en vaak is het voor de vissen onderling ook niet bevorderlijk.

Een aquarium is een minisysteem, waarbij het aantal vissen+ filtratie (type en capaciteit en schoonmaakregime)+ hoeveelheid voer bepaalt of je bak topsport aan het doen is of in een kalm wandeltempo door het park wandelt.
Gezien het feit dat je opeens bacteriebloei hebt, zit jouw bak in de topsportzone en balanceer je dus op het scherpst van de snede. De balans is nu duidelijk opeens de verkeerde kant opgeslagen en over het waarom kunnen we lang praten, maar de oplossing is vrij duidelijk: laat de bak in een kalmer tempo werken door het aantal vissen te verminderen en/of de filtratie te verhogen en/ of hoeveelheid voer te verminderen.
Dan kan je bak het weer beter aan en kan de balans weer hersteld worden.

(Overigens ben ik het met voorgaande schrijvers eens dat filterwatten niet je dat zijn: mijn eigen filters hebben sponzen in diverse maten (bij de vijverafdeling kun je vaak een meter spons kopen voor een fractie van wat dezelfde spons kost in de aquariumafdeling). Het laatste filter voordat het water het pompje ingaat, heb ik de fijnste die ik heb, en verder werk ik met lavasplit, maar daar kun je meerdere alternatieven voor nemen.
Mijn oppervlakteskimmers maak ik 2-3 wekelijks schoon ( ik heb eendenkroos, dus dan moet ik wel), de andere buitenfilters komen eens in het jaar (?) aan de beurt. En dan spoel/ klop ik het voorfilter uit en de rest schud ik een beetje (lava weet je nog) en dan kan het er weer een jaar tegen.....

Ok maar wat moet er voor nu gebeuren? hoe kom ik nu direct van de waas af?? al het water aflaten? nieuwwater of anders? zeg het maar..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan