Wat is er nieuw

Mijn 525L Onderwaterparadijs (Max_Aquarium)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Max_Aquarium
  • Startdatum Startdatum
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Nee, ik heb dat ook 1 keer gehad en gebeurt me niet nog eens(hoop ik) bij mij ging het uiteindelijk over in waterbloei. Das helemaal niks. Heb je net een bak erwtensoep staan haha.
Maar je hebt nu ook een goede pomp.

Zo, het filter heb ik inmiddels een week of 2/3 maar merk en zie nog niet echt verschil eerlijk gezegd.. Iemand enig idee wat hiervan de reden zou kunnen zijn?

Heb tot nu toe niets meer aan de filters gedaan, ook geen waterwissel meer gedaan in de bak..

Balen zeg maar een flinke waterwissel zou geen kwaad kunnen.

@ John : Ik dacht juist te lezen dat ik het aquariumwater voorlopig met rust moest laten? Maar deze wazige mist duurt nu wel erg lang volgens mij.

Niet leuk dat je nog steeds met een mistige bak zit.
Ik neem aan dat je best regelmatig voert met opgroeiende vissen.

Maar de bloei blijft aanwezig zolang er voldoende voeding is. Misschien proberen eens water te verversen. Minder voeren. Hopelijk komt er dan minder voeding in het water. En neemt de bloei af.

Als laatste redding, zou je bij de aqua zaak misschien een uvc filter kunnen huren/lenen. Dat wil nog wel werken.
Ik neem aan dat die zaak waar je alles hebt gekocht, daar niet moeilijk over doet.
Aanschaffen is eigenlijk een beetje zonde. Je hebt hem denk ik maar 1 keer nodig.

@ Marcel : Oke, en hoeveel minder moet ik dan gaan voeren, 1x in de 2 dagen ipv 1x per dag of per portie wat minder? Verder, hoeveel % van het water zal ik ongeveer verversen, neem aan dat het nu wat meer mag dan gewoonlijk? Ben trouwens ook tijdelijk gestopt met het toedienen van de Easy Carbo en Profito!

Ik zou zeker 25% verversen. Probeer eens in de 5 dagen wat te voeren.
Maar is het eigenlijk groene of witte waas.
Groen dan teveel plantenvoeding. Witte is bacterien, dat komt door teveel voeren, belasting van water.
Dus tijdelijk stoppen met plantenvoeding kan geen kwaad.

@ Marcel : Is dat niet heel weinig, 1x in de 5 dagen voeren? Wil mn vissen niet laten verhongeren haha! Het is meer een witte waas, je ziet de achterwand niet eens zo erg is het.

Vissen die al langere tijd in de bak zitten (dus geen recent nieuwe) kunnen makkelijk een tijd op dieet hoor.
Zou eens minimaal 25% verversen idd.

@ John : De laatst toegevoegde vissen zitten er nu zo'n 3-4 weken in. Zou het dan een probleem zijn om het voeren even terug te draaien of zou dat wel kunnen? Van de week ga ik dan even wat water verversen.

Net even de waterwissel gedaan. Scheelt al wel een stuk. Even afwachten nu hoe het zich verder ontwikkeld. Nu nog 4 dagen niet voeren..

Je kan wel wat voeren hoor maar gewoon een stuk minder dan anders.
Wat zijn de waterwaarden Max?

@ John : Oke, en hoeveel kan ik dan voeren ongeveer? Waterwaarden zijn helemaal niet veranderd, nog steeds:

pH 7,5
KH 8
GH 8
NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 0,0
PO4 0,0

Vreemd dat de no3 0 is,lijkt me heel sterk om eerlijk te zijn.
Geen idee hoeveel voer je precies gaf maar gewoon wat minder geven Max.

@ John : Ja, vind ik ook raar. Heb hem ook nog niet hoger gemeten! Ik geef normaal gesproken elke dag 1x afwisselend voer (diepvries, tabletjes, vlok).

Als je planten voldoende koolstof hebben, voldoende sporen hebben, voldoende licht hebben, dan kan het nitraat en fosfaat op gebruikt worden.
Daarom voegen mensen dit toe aan een plantenbak. Dus heel gek is het niet.
Mijn nitraat is altijd krap 10 mg/l en fosfaat onder de 0,1.
In mijn garnalenbakje meet ik ook geen nitraat, wel fosfaat. Daar voeg ik nu dus wekelijks wat nitraat stock aan toe.

Nou, nu 5 dagen verder en het mistige aquariumwater is nog veel erger geworden...! Ik weet echt niet waar het aan ligt, of wat ik fout doe, voer nu ook helemaal niets zelfs.. Zou het gebruik van een UV licht helpen?

Zou je een foto kunnen plaatsen van hoe het nu is

Ik heb ook lang het zelfde probleem gehad
Ik had een zand bodem deze was te fijn en door mijn filter eb corydoras panda ging het de hele bak door

Ik heb toen de bodem vervangen en ben gaan filteren over cool
En nu is het water kraak helder

Succes met je probleem

Zoals het er nu bij staat 🙁

574981_0_82_mistig_water_1112016.jpg

Het lijkt er inderdaad op dat het evenwicht verstoord is en dat je een explosie aan bacteri�n groei hebt. Als ik het goed lees had je dit al voordat je van filter wisselde. Vrees doordat je er een nieuwe filter hebt geplaatst je bacterie explosie alleen maar een boost hebt gegeven. Dit doordat je de balans alleen maar meer hebt verstoord. Je kan dit verhelpen door snel groeiers als cacomba of waterpest te plaatsen. Misschien is interessant voor je: http://www.aquariumfans.nl/witte-waas-i ... bestrijden

@ NickM : Dat klopt inderdaad. Het probleem was er al voordat ik de nieuwe filter had aangesloten en is sindsdien eigenlijk alleen maar erger geworden.. Aan hoeveel bosjes waterpest en Cambomba moet ik dan denken? Bedankt voor de link.

En juist door het nieuwe filter, wat natuurlijk goed bedoeld is, is het erg geworden. Je hebt de nodige liters, maar het groeit vrij vlot. Gelukkig kost het niet zoveel. Zou er 5 bosjes erin doen. Heb zelf nooit dit probleem gehad, maar je kan er nooit teveel indien.

@ NickM : Bedankt voor je tip. Plantjes wel planten denk ik, toch? Of beter losleggen op het wateroppervlak?

Ach jee. Dat ziet er wel heel erg uit!

Ik zat net nog even door je topic te bladeren. En ik zag dat het aquarium door je raam naar binnen was gehesen. Als ik het goed zie, staat het aquarium vlakbij het raam.
Ik hoop dat je er wel voor zorgt dat er absoluut geen direct zonlicht in komt. Eigenlijk mag er ook geen indirect zonlicht in komen.
Als dit wel zo is, zul je voor wat zonwering moeten zorgen. Want misschien komt het hier door.

Verder je waterplanten deels laten drijven, en deels in de bodem steken.
Even het voeren van je vissen en planten heel zuinig houden.

Wat een ook nog goed werkt, maar dat is een tip uit de oude doos. Je bak volscheppen met watervlooien.
Alleen de vissen eten die op. Dus die luis moet je in een zeer fijn net houden.
Dan eten ze het water schoon.

@ Marcel : Dank voor je tips! Er zit idd zonwering voor de ramen, zodat er geen enkel zonlicht in het aquarium valt, daar kan het dus ook niet aan liggen.

Met een UV-C lamp is dit ook snel opgelost. Maar dat is natuurlijk symptoom bestrijding en daarmee neem je niet het probleem weg waardoor het in eerste instantie gekomen is.

Max_Aquarium zei:
@ NickM : Bedankt voor je tip. Plantjes wel planten denk ik, toch? Of beter losleggen op het wateroppervlak?

Waterpest kan je gewoon in je bak leggen. De cacomba moet je planten. Hoe staat het er nu voor?

Vandaag langs de aqua winkel geweest.
Heb een UV licht met pompje geleend.
Verder nog een apparaat gekocht, waarvan ik nog nooit had gehoord, maar mij het proberen waard leek. Deze gebruiken ze ook in de winkel en het water is daar kraakhelder. Dit apparaat heet de HS Aqua Bacterial Activator. Kort samengevat kookt deze een papje van goede waterbacterien binnen 24 uur, daarna af laten koelen en in het aquarium gooien. Moet werken binnen 2 weken.

Deze 2 opties vanaf vandaag aan begonnen, ben benieuwd naar het resultaat!

Za5QCnzrS5RWJ-DIbJ31kslcrSN3SQeL.jpeg

Hoi Max,

Ik ben heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Die bacterien kweker heb ik ook nog nooit van gehoord. Ik ga er eens iets over lezen.
Moet je dit vaak aanmaken, of doe je dit als je de filters hebt schoongemaakt?

@ Marcel : Nu voor de mistige waas maak ik elke dag een liter aan, totdat de mist over is. Kreeg als tip mee vanuit de winkel als het water ooit weer wat mistiger of vager wordt, meteen dat spul er weer in en het moet weer helder worden, ben erg benieuwd!

Het water is inderdaad niet echt helder 😛

Ik ben ook heel benieuwd voor die bacterien, heb er zelf nog nooit van gehoord.

Groeten Apisto

Hoe gaat het met je onderwater paradijs max?

Groeten couw

Ben ook wel heel benieuwd. Al moeten we na 3 dagen geen wonderen verwachten. Die mist kan best wel eens een week of wat nodig hebben. Ik hoop voor Max, dat er wel al verbetering is.

Wonder boven wonder is het water weer helder! 😀 Superblij!
Nog even een weekje de UV erop laten, en elke dag de bacteri�n erin, gaat dus goed.

Fotoooootje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan