Mooie foto s weer Frans 

Kan je voor je no3/po4 niet beter een koolstof bron introduceren op een doseerpomp?
Ik ben daar ook net gister mee begonnen en op advies van Lauwrensz maak ik het van 1 liter natuurazijn met 90 gr suiker. Dat zijn de kosten ook niet. De no3 blijft hier al tijden rond de 10 en zou richting de 5 mg worden.
Waarom zou je no3 verder naar beneden willen? 10 ppm lijkt mij prima 🙂
Mijn no3 zit op 10 en de po4 op 0,05 en dat geeft qua verhouding wat groene aanslag op de ruiten dus vandaar de tip om de no3 te verlagen. Ja bij zoet zie dat niet snel maar ja wel bij zeewater.
De vehoogde Po4 Speelt al langer, met Rowaphos heb ik het bij de doorstart onder controle gekregen, daarom dat ik het herstarte toen ik terug begon te meten (door gezondheidsproblemen is dat er en tijdje niet van gekomen, net als adequaat onderhoud en waterverversingen). No3 meet ik nog maar sinds kort en ik schrok toch van de verhoogde waarde, daarom de grote waterverversingen. Die waterverversingen hebben de No3 waarde wel degelijk wat naar beneden gehaald. De Po4 zit zoals je stelt waarschijnlijk wel wat gebufferd waardoor het een probleem van lange adem zal worden. ik voegde ook micro-lift toe maar het flesje is net leeg, ben op zoek naar een alternatief.Die zeilvin dokter is echt schitterend!!!
Kan je voor je no3/po4 niet beter een koolstof bron introduceren op een doseerpomp?
Rowaphos kost beroerd veel 💰, en in balans kan je zowel no3 als po4 heeel mooi afbreken door een koolstof bron toe te voegen (redsea no3p04x/ dsr ez carbon / natuurazijn uit de supermarkt / wodka)
Houdt wel ook po4 in de gaten.. zonder po4 zal je nitraat alleen ophogen.
Waterwissels zullen het alleen tijdelijk verlagen, zeker po4 kan flink buffer opbouwen in je steen
ik zou al lang blij zijn met 10Mijn no3 zit op 10 en de po4 op 0,05 en dat geeft qua verhouding wat groene aanslag op de ruiten dus vandaar de tip om de no3 te verlagen. Ja bij zoet zie dat niet snel maar ja wel bij zeewater.
ik voegde ook micro-lift toe maar het flesje is net leeg, ben op zoek naar een alternatief.
ik heb geen binding met het product, voeg het al enkele maanden toe en heb geen idee of het effect heeft. Ik heb ondertussen wel de grote waterwissels gedaan natuurlijk.Waarom wil je op een andere soort over dan Frans?
soms lijkt het of er meer middeltjes zijn om in je bak te gieten dan er aquarianen zijn. Even al deze middeltjes opzoeken.Als je op een zeer effectieve manier no3 en po4 wil verlagen en bacteriën wil toevoegen kun je ook eens kijken naar Reef Fuel van Ocean Art. Daarbij ruikt het ook nog eens veel beter dan microbe lift en is het door het lage verbruik ook nog eens veel goedkoper dan andere producten.
welke suiker en hoeveel doseer je dan? Misschien een artikel om naar te verwijzen?Ik ben daar ook net gister mee begonnen en op advies van Lauwrensz maak ik het van 1 liter natuurazijn met 90 gr suiker. Dat zijn de kosten ook niet. De no3 blijft hier al tijden rond de 10 en zou richting de 5 mg worden.
Ik gebruikte ook azijn (blauwe hand) met witte suiker gewoon . De verhoudingen ongeveer zoals hierboven .welke suiker en hoeveel doseer je dan? Misschien een artikel om naar te verwijzen?
Ik gebruik gewone suiker op advies van @lbakker . Ik kijk wel op van de hoeveelheden die Erwin noemt want die zijn veel lager dan wat ik dus doseer.welke suiker en hoeveel doseer je dan? Misschien een artikel om naar te verwijzen?
Nu moet ik zeggen dat dit met de Bubble Magus tot op heden goed mee valt, met een hoger niveau in de sump zou hij een beter rendement moeten halen en heb ik meer speling met toevoegen van osmose (het vlottersysteem werkt nog steeds niet naar behoren) hij is al terug prima aan het afschuimen.Ja afstellen van de afschuimer is vaak een rotklus Frans en ik heb dit nu ook bij de hand en hoop dat ie nu weer aardig goed staat.
de koeler geeft natuurlijk de actuele temperatuur, in de sump heb ik een gewone thermometer ter controle. Een temperatuur contrôler is leuk maar een alarm is alleen nuttig als je dan ook kan ingrijpen. Het houdt natuurlijk nooit op met de zeebak, de techniek is echt verslavend, er is zo veel keuze en alles maakt het weer makkelijker. Eens je begin te automatiseren moet je echter goed weten waar je voor kiest, anders ben je dubbele kosten aan het maken.Is het dan misschien een idee om een temperatuurcontroler in gebruik te nemen, dan heb je altijd in 1 oogopslag de actuele temperatuur op een display, en ze geven een alarm als je bak te koud word
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.