Wat is er nieuw

Rio 240 van Chris10!

• Onderwerp starter Onderwerp starter chris10
  • Startdatum Startdatum
C

chris10

Guest
Gisteren dan de overstap gemaakt van een Rio 125 naar een Rio 240. 240L.
Ik vond het een toch een behoorlijk intens werkje van 7u tot 15.30. samen met mijn man. Het hele huis stond op zijn kop door het sjouwen met emmers een water. Ongelooflijk wat een rommel zoiets met zich meebrengt. Maar eind goed ..al goed.
Alle vissen en planten een voorlopige en rustige plaats gegeven.

Huidige bewoners:
- 15 Tanychthys micagemmea ( een vietnamese danio) ga ik nog uitbreiden
- 3 roodkopzalmpjes
- 4 coydoras kanei ( die hadden de dag vooraf nog vlug eitjes afgezet in hun vorig verblijf)
- 4 sewellias lineolata
- 2 Rhinogobius duospilus
- 1 parosphromenus ....
- 1 koppeltje colisa chuna
- 3 pseudepiplatys annulatus
Verder een extra filtertje voorzien die wat stroom bezorgd beneden op de stenen, maar ben op zoek naar een klein stromingspompje.

Planten: alle planten stonden eerder in het kleinere bakje. Nu hebben de planten meer plaats en de Rotala heeft na 1 dag al nieuwe scheuten.
- Microsorum " Narrow leaf "
- M. Windelov
- M. Trident
- Anubias heterophylia
- Cryptocoryne ...?
- Rotala rotundifolia
- Ludwiga repens
- een extra zuurstof plantje Cabomba bijgezet.

Lichtbruin zand, korreldikte: 0.7 -1.2

882398chrisje_0_82_imag0651.jpg

Hier is ie... dan!
791962chrisje_0_82_imag0653.jpg

Haha, de kamer over hoop herken ik helemaal, best een gedoe! Maar erg mooi! Een flink stukkie groter!

Ziet er inderdaad mooi uit. Tof met die stenen op de bodem ook.

Dank je...
Alles moet nog wat rijpen en wat voller komen. De crypto�s gaan eruit want die verslijmen zoals te verwachten was als je die verplaatst. Nog wat meer drijvers om het wat donkerder te maken.
Een paar foto�s...

983744chrisje_0_82_dsc_0092.jpg

712482chrisje_0_82_dsc_0097.jpg

533391chrisje_0_82_goerami.jpg

855776chrisje_0_82_schuimnest.jpg

Heel mooi zo!

Je crypto's zullen wel weer aanslaan als je ze nu tijdje met rust laat.

Ik heb de crypto�s er nog niet uitgehaald, al blijven er niet veel blaadjes over.

De goerami blijft maar aan z�n nest sleutelen maar blijkbaar heeft de dame geen interesse.
Nog enkele fotootjes...
776197chrisje_0_82_imag0675.jpg

283513chrisje_0_82_imag0677.jpg

325654chrisje_0_82_imag0690.jpg

822323chrisje_0_82_imag0691.jpg

149569chrisje_0_82_imag0694.jpg

Leuke bak hoor!

Dank je....ik ben er ook gelukkig mee. De goerami man terroriseert wel de ganse bak.

Ja, als ze een nest hebben of maken, dan worden ze territoriaal

Probleem is dat het maar blijft duren.

Hoe warm staat je bak ?
Ondervind je goerami man geen concurentie van de parosphromenus pf ringbandsnoekjes ?
Waarom geen extra chuna vroutje erbij of waarom geen harem parosphromenus ?
Verder mooi bestand. Met die crypto's heb ik ook een verslijm-periode meegemaakt, Maar het gaat over. Dus geduld.
Wat is je combinatie van sewellia's, kwa geslachten ? Hoeveel m en v's ?
Ziet er wel een geslaagde bak uit, is over nagedacht, maar zitten toch nog enkele rare kronkels in. Naar mijn zin teveel oppervlaktevis en te weinig bodem. Maar dit is natuurlijk een mening, ik heb de bak nog nooit gezien he.

Dank je voor het meedenken en hier ook een kijkje komt nemen!

Temp. is 24�. De snoekjes hebben de verhuis niet overleefd, ik zie ze niet meer, vind ik jammer. Wat ik al vreesde, want ik denk iets teveel stroming voor hun of de chuna man die hun overdonderd heeft.
Dat ene paro visje laat zich weinig zien maar is er nog wel. Het is nog een overblijvertje van m�n nano bakje ooit en dat laat ik maar oud worden. Dit zijn echt visjes die rust nodig hebben en een klein bakje is voor hun meer geschikt.
Deze ochtend heb ik een waterwissel gedaan. Het schuimnest was dan wel verdwenen maar er kwam toch niks van. Ofwel is het vrouwtje nog niet kuitrijp na de laatste keer. Ik zie dat hij nu weer volop aan het werk is. Ik denk er inderdaad aan nog een chuna vrouwtje bij te zetten. De laatste dagen was het niet te doen, zo�n agressie naar alle vissen toe.
De sewellias doen het prima vind ik, zijn goed aktief, ik ben zeker van 1 vrouw en 3 man. Kan er hier nog een vrouw bij denk je?
Als bodemvissen zitten de cory�s er ook nog en 2 gobiusjes. Vind je te weinig bodem? Aan het bengaals vuurtje had ik ook gedacht, dat is ook een bodemvisje h�? Of heb je een ander idee, zeker geen grote vissen.

De crypto�s komen erdoor... heb ze niet verwijderd!

Fijne bak!
Je crypto's zullen wel mooi gaan worden.

Gelukkig heb ik je raad opgevolgd Peter, anders lagen ze eruit.

Het probleem met sewellia's is dat ze niet snel een nieuwe sewellia accepteren.
Ik heb er ook een aantal weken later een sewellia bij geplaatst, want ik had er 1 tekort gekregen.
Het beestje heeft het een aantal weken overleeft , dus ik zo het niet doen.
Het beste is om met deze vissen , wat je wil hebben in 1 keer te plaatsen.
Ik weet niet hoe het zit als je er nog maar 2 overhebt en je wil de groep weer aanvullen met 4 nieuwe sewellia's erin, maar dat weet Pol beter denk ik.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Voor alle duidelijkheid, ik heb nu 1 vrouw en 3 mannen. Voorheen had ik 4 mannen (met 1tje heb ik ooit een ongelukje gehad) en geen vrouwen. Later het vrouwtje bijgezet en het ging gelukkig zonder probleem. Dus het lukt soms wel. Maar nu zijn ze al enkele maanden samen en bang dat het zal stormen.

mooie bak en bewoners :thumbs:

Snelle update...

Foto van de opstart een maandje geleden:
231666chrisje_0_82_imag0653.jpg

Nu:
631486chrisje_0_82_eind_april_totaal_2.jpg

Heb wat te maken gehad met draad- en baardalg. Maar sinds ik het licht wat heb aangepast gaat het stukken beter.
Juwel heeft een tijd terug z�n lampen veranderd, veel te veel licht naar mijn oordeel. Rechts heb ik een reflector geplaatst maar gedraaid onder de lamp, gaten aangebracht zodat er toch nog voldoende licht is.

Ja de bakken van Juwel hebben met de T5 in het algemeen geen lichttekort. Daar moet je bijna of voedingsstoffen gaan toevoegen of veel drijvers gaan gebruiken.
Ziet er leuk uit zo hoor je bak.Lekker groen.

Wauw, ziet er mooi uit, zeg 🙂

Hoe lang heb je de verlichting nu branden en welke soorten plantenvoeding gebruik je?

Zo zeg, wat een verschil in een maandje, dat ziet er geweldig uit !! :thumbs:

Dank je allen!

jessicapilon zei:
Ja de bakken van Juwel hebben met de T5 in het algemeen geen lichttekort. Daar moet je bijna of voedingsstoffen gaan toevoegen of veel drijvers gaan gebruiken.
Juist omdat er een teveel aan licht en een lage CO2 was heb ik meer drijvers toegevoegd en bijgevolg zijn dat nitraat vreters en moet ik dus meer nitraat geven. Dus zeker de lichtintensiteit terugschroeven! Ik hou het op 8u licht, zeker niet meer.
Ik geef nu wekelijks ( om de 6 dagen) 50ml nitraat, 30ml sporenelementen, maak gebruik van stockoplossingen. De fosfaat regel ik door het dooiwater van rode mug aan toe te voegen.
Zo kom ik op NO3= 15 � 20 PO4= 1
Voor alle duidelijkheid : ik voeg geen extra CO2 toe!!
Bij waterwissels breng je steeds een nieuwe hoeveelheid CO2 in je aquarium. Bij te snelle en te grote wissels krijg je een schommelende CO2 die mede oorzaak is van baardalg.

Dank je hoor!

Het is toch nog zoeken naar de juiste balans licht en voedingsstoffen ten overstaan van de algen. Vooral ook omdat ik in principe voorstander ben van niet al TE veel voedingssupplementen toe te voegen.
Het viel me op dat telkens wanneer ik een waterwissel deed, er een opstoot komt van algen, met name baardalg. Dit zou te wijten zijn aan een plotse inbreng van CO2, waardoor je een schommeling cree�rt van CO2 met algen als resultaat.
Daarom wordt aangeraden in een aq. zonder CO2 zo weinig mogelijk ( slechts om de 2� 3maand) een waterwissel te doen. Ik kan er inkomen als het gaat om de planten maar dan weer niet voor de vissen.

Prachtig hoe de bak mooi vol gegroeid is!

Dank je!
Al moet ik momenteel wel wat opboksen tegen algen! Zag nu onlangs ook wat blauwalg en daar ben ik iet gelukkig mee.

Even je no3 en po4 waarden meten dan. Die zullen niet goed in verhouding zijn als je blauwalg hebt. Ben je zo weer vanaf als je die waarden in orde hebt. Ik had in de 80cm in het begin ook last van algen, sinds er vuurgarnalen inzitten heb ik nooit meer een algje kunnen ontdekken!

M�n bak is nog niet zo lang geleden opgestart en heb reeds de hele meute algen zien voorbijkomen. Baardalg, draadalg is nu ook weg sinds ik de verlichting nog geminderd heb. En dan nu die blauwalg, dat is een smerig boeltje. Ik heb de indruk dat ik teveel voedingsstoffen heb gegeven om te zorgen voor voldoende nitraat en fosfaat. Maar de juiste balans is moeilijk. De laatste dagen zoek ik naar oplossingen hier en op het internet. Maar op de duur weet je het niet meer. Ik zou eens willen proberen met gerstestro in de filter, maar dat vinden is een ander paar mouwen.

Het is ook moeilijk Chris, om de juiste balans te vinden, te kort aan voedingsstog geeft alg, te veel ook.
Je moet goed weten welke planten je in de bak hebt, de een zal meer voedingsstof nodig hebben dan de ander.
Mijn bak heeft best veel snelgroeiers ertussen zitten, en sommige planten verlangen weer meer ijzer dan andere.
Dan heb je ook nog de planten die zich vanuit de wortel voeden en weer kleibolletjes nodig hebben.
En dan groeien de planten dus verbruiken ze ook weer meer plantenvoeding, dus moet je weer meer geven.
Ik heb veel gemeten, diverse malen per week, voor ik er achter kwam wat ik er in moest doen om de bak stabiel te maken en te houden.
Een opstartende bak is best intensief voor je die stabiel hebt.

Hele mooie bak zeg!! Met de algen kan ik je helaas niet helpen, had er ook altijd last van..... nu groeit de alg ook weelderig in mijn malawi bak maar de vissen vinden het heerlijk!

Nice. 😀
Probeer een waterstofperoxide kuurtje van 2 weken,tegen blauwalg is meestal wel afdoende.
10 a 15 ml per dag 3% oplossing is voor jou bak zonder gevaar.
Hiermee verhoog je tijdelijk de redox(zuurstufgehalte) in je bak,waardoor je bacterie cultuur een boost krijgt,wel in de morgen doseren.
Verders bovenstaand advies is ok�.

grt koos.

Dank jullie voor het advies en reactie.
Ik had ook al gedacht aan waterstof peroxide. Is het niet schadelijk voor de vissen?
�t Zijn vooral varens die er nog in staan en die nemen de voedingsstoffen uit het water h�. Volgende planten al verwijderd: Cabomba en hoornblad( blauwalg). De rotala plant is ook eruit => draadalg. En op de ludwiga zit ook blauwalg , dus ook al uitgedund.
In elk geval ben ik nu wel geminderd met voedingstoffen en zoals je al zei Astrid, het is zoeken!!

Wat me wel opvalt is dat je PH behoorlijk stijgt door die waterstofperoxide.
Voorlopig is alle alg verwijderd, afwachten dus. Heb nog geen andere middeltjes gebruikt. Morgen eens wat snelgroeiers halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan