Wat is er nieuw

De aquaria en hun bewoners van MarlonnekeW

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
Ik snap er eerlijk gezegd ook niets van 😉.

Ik heb overal gewoon kraanwater inzitten met verder geen enkele toevoeging (dus ook geen waterpreparaat om het chloor eruit te halen of zoiets). Ik ververs 1x in de twee weken water. In de Rio 2 emmers en de andere 2 aquariums 1 emmer (de emmer heeft een inhoud van ongeveer 15 liter).

Ik probeer wel zo gevarieerd mogelijk te voeren. 's Ochtends meestal een blokje diepvriesvoer (artemia, muggenlarven, mysis, daphnia enz.) en dan 's avonds een beetje droogvoer (eigenlijk veel te veel verschillende potjes ;)).

Wat volgens mij een belangrijke rol speelt, zijn de medebewoners. Bij de panda's heb ik altijd Boraras brigittae gehad en ondanks dat die best een jong garnaaltje lusten, zullen ze niet snel een baby visje opeten. De pygmaeus zitten nu bij de Ancistrus claro en dat zijn ook geen rovers. Bij de ringbandsnoekjes zie je bijvoorbeeld dat ik in het aquarium bij de ouders geen kleintjes heb (die worden waarschijnlijk door de ouders opgegeten). Toen de eitjes met de drijfplantjes in de Rekord terecht kwamen had ik opeens wel baby visjes.

Het gaat nog steeds erg goed met de baby cory's. Omdat het er wel erg veel werden, zijn hun ouders een paar weken geleden naar de Rio verhuisd. Hier zetten ze nog steeds eitjes af, maar de meeste eitjes zijn na een dag weer verdwenen. Deze vorm van 'geboortebeperking' lijkt dus te werken.
De baby's zijn in de Rekord gebleven en hier zwemmen nu pygmaeus van verschillende leeftijden rond.

Nog heel klein:
_MG_0361_web_zpszynyo7x8.gif

Het streepje wordt al zichtbaar:
_MG_0380_web_zpsjolwblts.gif

Even uitrusten op een blaadje:
_MG_0376_web_zpslxx4lwqp.gif

Miniatuur versie van pa en ma:
_MG_0364_web_zpsqzsxujwt.gif

En hoe staat het met dit bakje en het schooltje Hyphessobrycon roseus.

Het ziet er naar uit dat het nu weer wat beter gaat, maar ongeveer 2 weken nadat ik de gele fantoomzalmpjes gekocht heb, werden ze plotseling ziek. Dat heeft me uiteindelijk 6 fantoomzalmen, 4 Corydoras pygmaeus en 2 ringbandsnoekjes gekost. De afgelopen weken (eigenlijk na een tweede kuur met baktopur)zijn er geen vissen meer ziek geworden, dus ik hoop dat het ergste inmiddels voorbij is.

Ik heb nu nog 4 fantoomzalmpjes over en zij doen het eigenlijk heel erg goed.
Dit is ��n van hen:
_MG_0840_web_zpsjepsmrz9.gif

En nog wat foto's van een paar andere bewoners:
_MG_0835_web_zps6qy96vgp.gif

_MG_0852_web_zpsgsdxhayx.gif

_MG_0856_web_zps2urr1fjc.gif

De planten hebben een flinke klap gehad van de medicatie enz. Als het goed blijft gaan met de vissen, wil ik dat de komende weken gaan aanpakken (paar nieuwe planten, weer met easycarbo en plantenvoeding beginnen enz.). Dan zal ik weer een keertje een overzichtsfoto plaatsen (nu ziet het er nl. niet echt uit 😉 ).

ai .
Het is te hopen dat het vanaf nu alleen maar beter gaat

Jammer van de tegenslag, hopelijk kan je weer wat versterking bijkweken. Mooie foto's !

Baby cory's heb ik genoeg, dus dat is geen enkel probleem. Van de fantoomzalmpjes zal ik er nog een paar bij moeten kopen. Dat vind ik best een beetje eng; niet eens zozeer omdat ik bang ben dat ze ziek worden, maar meer omdat ik geen quarantaine bak heb en ik maar moet hopen dat de nieuwe vissen niets meebrengen. Maar goed, met z'n vieren houden is ook zielig, dus daar moet ik dan maar doorheen 😉.

Nog maar weer eens een update:
Hopelijk is nu (na 8 maanden) eindelijk het visbestand van mijn Rio125 compleet. Vandaag hebben mijn Gele fantoomzalmpjes gezelschap gekregen van 4 soortgenootjes. Toen ik het zakje in het aquarium hing, kwamen de andere 4 gelijk kijken. Het viel me hierbij vooral op hoe groot het kleurverschil is. Ik heb geprobeerd om hier een foto van te maken (let a.u.b. niet op de vieze ruit 😉.

_MG_1386_web_zpskxbxbdqu.gif

Het schooltje Corydoras pygmaeus is flink uitgebreid met eigen nakweek. Dat zijn er iets meer geworden dan de bedoeling was (20), maar ik had nog een paar cory's over en mijn eigen school uitbreiden leek me beter dan een te klein groepje verkopen.
Verder zijn mijn Ancistrus claro ook naar de Rio verhuisd. Dit zijn allebei vrouwtjes en dus goed gezelschap voor mijn Ancistrus sp4/L144 dame. Tot nu toe gaat het echt geweldig samen. Ze zijn zelfs vaak in elkaars gezelschap te vinden.

Hier eten ze samen van een stuk komkommer
_MG_0450_web_zpsxbuxfv1v.gif

Tenslotte is er ook nog ��n ongeplande bewoner bijgekomen. Nu de Corydoras pygmaeus en de Ancistrus claro naar de Rio zijn verhuisd, heb ik voor mijn 60cm aquarium 3 Panaqolus maccus gekocht, tenminste dat dacht ik. Vanaf het begin viel me op dat ��n van de vissen veel lichter was, maar ik ging er vanuit dat dit een soort stresskleur zou zijn. Na een paar dagen bleef dit visje duidelijk lichter en de tekening was ook anders, dus ben ik op onderzoek uitgegaan. Het blijkt een L448 te zijn. Deze soort lijkt heel erg veel op de P. maccus, maar is toch net een andere soort. De twee soorten kunnen onderling kruisen, dus ze samen in ��n aquarium laten zitten is niet verstandig. Het is een erg leuk en ook mooi visje, dus ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem weer weg te doen, dus hij/zij woont nu ook in de Rio. Er zijn onderling geen problemen met de Ancistrussen en hij/zij is ook behoorlijk actief. Ik had van te voren allerlei verhalen gelezen dat deze vissen zich vaak verstoppen, maar tot nu toe valt dat erg mee. Hij/zij zit regelmatig (minstens ��n keer per dag) in het open stuk van het aquarium en zit zelfs voor de voorruit.

Hier is een foto van mijn L448:
_MG_1126_web_zpshxb1lxr1.gif

Als laatste nog even een overzichtsfoto:
_MG_1392_web_zpsrmxqa1sy.gif

Ik wil nog wat gaan doen aan de planten, maar dat komt de komende tijd nog wel een keer.

Mooie bak!
En mooie L-nummers natuurlijk!

Mooie aquarium inderdaad en hele mooie foto's. Zijn die zalmpjes al wa meer op kleur gekomen ondertussen ?

Bedankt! Met de zalmpjes gaat het erg goed (gelukkig deze keer geen problemen). Het wordt steeds lastiger om de laatste nieuwe visjes te herkennen, dus ze krijgen steeds meer de juiste kleur.

Dit is de hele groep bij elkaar:
_MG_1704_web_zpsdr2fiwwx.gif

Waarschijnlijk ga ik de groep nog wat verder uitbreiden naar 12 stuks.

Verder heb ik toch nog wat aan het bestand veranderd. De Corydoras pygmaeus zitten nu samen met de Ringbandsnoekjes in mijn Aqua60 (vooral de snoekjes hebben het hier erg goed naar hun zin. In dit aquarium kan ik de stroming van het filter aanpassen en wat minder stroming vinden ze veel fijner). In de Rio zitten sinds het begin van deze week 6 Corydoras schwartzi. Ik kan blijkbaar toch niet zonder een wat grotere cory-soort 😉.

Hier zijn wat foto's van de schwartzi's:

_MG_1696_web_zpstzsqjzqf.gif

_MG_1694_web_zps26bzlhmi.gif

_MG_1693_web_zpsccpch71f.gif

_MG_1701_web_zpsfilac1pj.gif

H� leuk Corydoras Schwartzi! Is een leuk soortje! 🙂
Heb ze zelf ook in mijn Rekord 600 maar ik zoek een nieuw huisje voor hun aangezien ik ze meer ruimte gun. ..

Mvg
Rennie

Het is zeker een leuke soort. Ze moeten natuurlijk nog wennen, maar tot nu toe vind ik hun gedrag erg leuk. Ze zijn niet schuw (als ik b.v. de klep opendoe blijven ze heel stil liggen, maar ze verstoppen zich niet) en behoorlijk actief, zonder dat ze gelijk super druk zijn.
Maar ze zijn wel iets groter dan b.v. panda's, dus ik kan me wel voorstellen dat je een Rekord te klein vindt. Ik ben ook expres met een relatief klein groepje begonnen, zodat ik eerst kon kijken hoeveel ruimte ze nodig hebben.

wow, mooie vis die schwartzi's. en een mooie bak, je hebt het in de vingers!

Bedankt! Ik heb wel even getwijfeld of ik deze soort zou nemen omdat het bijna 100% wildvang is, maar ik had ze een tijdje geleden in het echt gezien en was eigenlijk gelijk verkocht. Nu ze (tot nu toe) ook nog een heel leuk gedrag hebben, ben ik blij dat ik deze beslissing genomen heb.

Prachtige bak Marlonneke!
Leuk om te zien hoe je een rio anders kunt inrichten.

Je maakt mooie foto's van je dieren! Leuk ook zoveel nakweek van je pygmaeus. Ik zie ze hier regelmatig eitjes afzetten maar nog geen jonge visjes gespot. Ik denk dat de japonica garnalen de eitjes eten.

Bedankt!
Om te kweken maken de medebewoners inderdaad nogal veel uit. Bij de combi Ancistrus claro met de pygmaeus had ik heel veel nakweek. In het grote aquarium zetten ze nog steeds vaak eitjes af en ik heb nog wel eens hele kleine visjes gezien, maar deze werden niet groot. Nu zitten ze samen met mijn ringbandsnoekjes en 1 appelslak in mijn Aqua 60, eigenlijk in de hoop dat ze weer gaan kweken, maar ik betwijfel of dat met deze medebewoners wel gaat lukken. Iedereen heeft het hier prima maar z'n zin, dus als het kweken niet lukt, is dat ook niet erg 😉.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een nieuwe foto geplaatst heb. Het was eigenlijk de bedoeling om een overzichtje te plaatsen hoe alles er nu bijstaat met een paar foto's van de bewoners, maar dat is er nog niet van gekomen, omdat ik de afgelopen week last gehad heb van witte stip (is nu gelukkig over). Ik ga m'n best doen om dit alsnog te doen, maar in de tussentijd wilde ik toch even deze foto plaatsen.

Mijn Corydoras pygmaeus zitten nu ongeveer een maand in mijn Aqua60 met alleen garnalen als medebewoners. Ik heb ze een aantal keer eitjes zien afzetten, maar zag geen kleine visjes. Vermoedelijk hebben de poel- en posthoorn-/schijfslakken, die helaas ook in het aquarium zitten, hier iets mee te maken. Vorige week vrijdag zag ik een eitje tegen de ruit zitten (meestal zetten de pygmaeus hun eitjes in de planten af, waardoor ze heel moeilijk te vinden zijn), dus die heb ik voor de zekerheid apart gezet in een netbreeder. Vandaag is het eitje uitgekomen.

De foto is niet echt geweldig, maar geeft hopelijk wel een beetje een beeld van het visje.
_MG_1965_web_zpsuksrqiio.gif

Wat me opvalt is dat de ontwikkeling bij de pygmaeus snel gaat, ondanks dat het visje nog super klein is. Bij mijn Corydoras panda's zagen de visjes er in het begin uit als een eitje met een klein stukje staart eraan, terwijl bij de pygmaeus het eitje al niet meer zichtbaar is.

Hoe gaat het nu met het aquarium en zijn er al foto's?

Leuke bak zeg en jij hebt dus ook zo'n mooie school met kleine pygmaeusjes.
Echt heel leuk!
De gele fantoomzalmen zijn ook erg mooi. Ik Heb er toevallig naar staan kijken vandaag bij Verduijn. Ik vond ze zo prachtig daar. Die van jou zijn ook erg goed op kleur. Leuk visje.
En die oranje Ancistrus vind ik ook super mooi!

Ik ben op dit moment hard bezig met een kleine kweekstelling. Dat is bijna klaar en dan moet ik hier even aandacht gaan besteden aan de planten, want die heb ik een klein beetje verwaarloosd 😉. Als het er weer een beetje mooi uitziet zal ik snel foto's maken.

@MsFelix: bedankt! Ja, ik ben ook een pygmaeus fan 😉. De gele fantoomzalmen zijn mooie visjes, maar onderling best fel. Op zich is dat geen probleem, maar ik heb er een paar, die zich soms verstoppen voor de rest en dat is best zonde. Misschien dat ik de school nog iets ga uitbreiden, zodat ze met wat meer zijn.
Mijn Ancistrus dame heb ik helaas niet meer. Ze werd van de ene op de andere dag heel erg vervelend tegen de Corydoras. Ik heb gelukkig een goed huis voor haar kunnen vinden, met soortgenootjes.

Wat een mooie foto's en bakken heb je, Marlonneke! Leuk om door je album heen te bladeren. Ben ook benieuwd naar de nieuwe overzichtsfoto's!

Verder kan een grotere school inderdaad helpen om de onderlinge 'agressie' beter te verdelen bij de fantoomzalmpjes.

Zijn de Schwartzi's ook al bezig met vermenigvuldigen? 🙂

Bedankt!

Het zou echt geweldig zijn als de schwartzi's zouden gaan kweken, maar ik heb begrepen dat de kans daarop bij deze soort heel erg klein is. Ondanks dat heb ik een aantal heel forse dames, die eruit zien alsof ze elk moment kunnen gaan afzetten, dus je weet het maar nooit...

Dit is ��n van hen (om toch nog maar even een foto te plaatsen 😉 ):
_MG_2138_web_zps4zyr4gxb.gif

Vandaag heb ik iets geheel onverwachts in mijn Rio ontdekt, een baby Gele Fantoomzalm/Hyphessobrycon roseus. Deze soort zijn vrijleggers, dus hoe dat eitje het overleefd heeft met �n de ouders en al die vreetzakken op de bodem is me echt een raadsel.

Hij is nu zo'n 0,5cm groot en zwemt voornamelijk onder de drijfplanten. Natuurlijk heb ik gelijk even geprobeerd om een foto te maken.

_MG_2498_web_zpsryaelpdj.gif

Wat gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf! Schijnt dat de fantoomzalmen sowieso heel moeilijk zijn om te kweken. Bij mijn dierenwinkel hadden ze nog nooit gehoord van een particulier met jongen. Echt heel bijzonder dus!

Echt waar? Ik heb toch echt niets geks gedaan 😉.
Op de foto is het niet zo heel goed zichtbaar, maar het is echt een grappig diertje om te zien, met vooral hele grote ogen.

Spannend, wie weet komen er nog meer! Ik heb ze ook, maar als ik al niet eens eitjes (laat staan jongen) van de corydoras krijg dan zal jongen van de fantoomzalm er helemaal niet in zitten denk ik.

MarlonnekeW zei:
Vandaag heb ik iets geheel onverwachts in mijn Rio ontdekt, een baby Gele Fantoomzalm/Hyphessobrycon roseus. Deze soort zijn vrijleggers, dus hoe dat eitje het overleefd heeft met �n de ouders en al die vreetzakken op de bodem is me echt een raadsel.

Hij is nu zo'n 0,5cm groot en zwemt voornamelijk onder de drijfplanten. Natuurlijk heb ik gelijk even geprobeerd om een foto te maken.

_MG_2498_web_zpsryaelpdj.gif

Die vissen bij jou zijn wel echte kwekers 🙂 (jaloers 🙁 )

Groetjes
Rennie 🙂

Bedankt! Als ik het niet verwacht, dan kweken ze wel, terwijl als het wel de bedoeling is er juist niets gebeurt 😉.

Susanne zei:
Spannend, wie weet komen er nog meer! Ik heb ze ook, maar als ik al niet eens eitjes (laat staan jongen) van de corydoras krijg dan zal jongen van de fantoomzalm er helemaal niet in zitten denk ik.

Je hebt de panda's nog niet zo lang, toch? Dan zal het nog wel even duren voordat ze oud genoeg zijn om eitjes af te zetten. Ik heb een tijdje geleden ook panda's gehad die kweekten en dat heeft toen iets van 7-8 maanden geduurd vanaf het moment dat ik ze gekocht heb totdat ze voor de eerste keer eitjes gingen afzetten.

Leeuuk! Ik heb hier een nakweek visje van de Amandae zwemmen, ook totaal onverwacht. Ben benieuwd of je er meer gaat tegenkomen.

Dat is ook leuk! Gefeliciteerd!!
Zien die er ook al uit als mini-visjes? Dat verbaasde me namelijk wel een beetje. Bij b.v. cory's lijken de kleintjes in het begin totaal niet op een volwassen corydoras maar meer op een soort larfjes. Dit is echt al duidelijk een klein fantoomzalmpje.

Toen ik hem voor het eerst zag, dat is alweer een half jaar terug, dacht ik dat het een insect was....Ik had hem er bijna uitgevangen toen ik dus zag dat het een klein visje was. Inmiddels is hij/zij volwassen en doet het prima.

Ik denk dat jouw visje ook al een tijdje in je bak rondzwemt, maar dat hij zich erg goed kan verstopppen. Anders had hij het ook niet gered denk ik.

Hij moet zich inderdaad heel goed verstopt hebben. Maar misschien heeft het ook wel een beetje geholpen dat er buiten de volwassen vissen alleen bodembewoners in het aquarium zitten. Die zullen misschien wel een gevaar voor de eitjes zijn, maar niet meer voor de kleine visjes. Zeker niet als ze zich onder de drijfplanten verstoppen.

MarlonnekeW zei:
Bedankt! Als ik het niet verwacht, dan kweken ze wel, terwijl als het wel de bedoeling is er juist niets gebeurt 😉.

Susanne zei:

Je hebt de panda's nog niet zo lang, toch? Dan zal het nog wel even duren voordat ze oud genoeg zijn om eitjes af te zetten. Ik heb een tijdje geleden ook panda's gehad die kweekten en dat heeft toen iets van 7-8 maanden geduurd vanaf het moment dat ik ze gekocht heb totdat ze voor de eerste keer eitjes gingen afzetten.

Ik wacht het wel af dan en heb ook al om advies gevraagd hier op het forum bij 'overige bewoners'.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan