Het water eruit krijgen is het probleem niet dat kan redelijk snel. Het erin krijgen duurt langer met een tuinslang aan de kraan. Vond het zelf nooit een gedoe slang aan de kraan zoals je zelf al aangeeft en de rest gaat vanzelf.Ik ververs maar één keer in de 3 a 4 weken 80% van het aquariumwater. Maar ik heb dan ook veel planten en weinig vissen, en een extra grote pomp met veel filterinhoud. Maar ik geef wel veel plantenvoeding met AIO. Ik heb bijna geen alg. Soms wel wat aanslag op het glas, maar daarvoor heb ik een zacht schuursponsje.
Ik vind het water wisselen altijd zo'n gedoe, vandaar dat ik het niet zo veel doe. Ik ben nog op zoek naar een methode om het water wisselen te versnellen, dus met een vaste slang van 25mm of zoiets. Nu gebruik ik een 19mm slang met een opvoerpomp, en met een gardena koppeling op de keukenkraan.
Maar nu ik zonder waterwissel draai mis ik het ook niet maar dan zijn er wel weer andere dingen waar wat tijd in gaat zitten zoals de voorraad osmosewater aanvullen.
Maar goed het hoort allemaal bij de hobby en vind het ook wel leuk om daar mee bezig te zijn.