Wat is er nieuw

Help ineens witte waas in Aquarium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ververs maar één keer in de 3 a 4 weken 80% van het aquariumwater. Maar ik heb dan ook veel planten en weinig vissen, en een extra grote pomp met veel filterinhoud. Maar ik geef wel veel plantenvoeding met AIO. Ik heb bijna geen alg. Soms wel wat aanslag op het glas, maar daarvoor heb ik een zacht schuursponsje.
Ik vind het water wisselen altijd zo'n gedoe, vandaar dat ik het niet zo veel doe. Ik ben nog op zoek naar een methode om het water wisselen te versnellen, dus met een vaste slang van 25mm of zoiets. Nu gebruik ik een 19mm slang met een opvoerpomp, en met een gardena koppeling op de keukenkraan.
Het water eruit krijgen is het probleem niet dat kan redelijk snel. Het erin krijgen duurt langer met een tuinslang aan de kraan. Vond het zelf nooit een gedoe slang aan de kraan zoals je zelf al aangeeft en de rest gaat vanzelf.
Maar nu ik zonder waterwissel draai mis ik het ook niet maar dan zijn er wel weer andere dingen waar wat tijd in gaat zitten zoals de voorraad osmosewater aanvullen.

Maar goed het hoort allemaal bij de hobby en vind het ook wel leuk om daar mee bezig te zijn.

verversingen zijn nu eenmaal noodzakelijk. Al is daar ook niet iedereen het over eens

Als je, zoals ik heb gehad, 11 jonge maanvissen hebt in 450ltr en je wil ze gezond op laten groeien ontkom je niet aan 2x per week 200ltr te wisselen vanwege het vele voeren wat je moet doen. Je wil tenslotte gezonde en mooie vissen?

En als je al die zaken niet wil of kunt om welke reden dan ook…. Moet je keuzes maken en dan maar geen vissekom.
Waar kan ik aquarium volgen hier?

Mijn Aquuarium water is vandaag nog melkachtiger wit geworden. ik heb niet het idee dat het goed gaat. moet je dan niet elke week 50% water verversen nu?

Als je nitraat echt 250 is of hoger dan zou ik verversen maar goed er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ik zou het water echt met druppels laten testen om zo ook de nh3/4 en no2 te kunnen meten.

Een AI personage is een personage dat wordt gegenereerd door AI technologieën zoals personage producenten. Ze kunnen er levensecht uitzien als mensen of dieren, maar ook als buitenaardse wezens.

Als je nitraat echt 250 is of hoger dan zou ik verversen maar goed er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ik zou het water echt met druppels laten testen om zo ook de nh3/4 en no2 te kunnen meten.
Alles is met druppels getest . alleen nitraat was te hoog. verder was alles in orde . maar jullie zeggen geen water wisselen met witte waas .nu dan toch weer wel?

Wat vind je zelf van een nitraatwaarde van 250?
Ben ook wel benieuwd met welke druppeltest ze die gemeten hebben.

Ja, in principe wil je de boel tijd geven om weer in balans te komen, dus even niet aankomen.
Maar als je echt zoveel nitraat in je bak hebt dan is de balans sowieso ver te zoeken. Dan zou je een grote (meer dan de helft) waterwissel kunnen doen en daarna even de boel met rust laten.

Volgens mij gaan de meeste druppeltesten maar tot max 100 mg nitraat.
Erg lastig als je van water testen afhankelijk bent van een winkel. Wat als die persoon verkeerd meet ?
Voor een paar euro heb je zelf een testsetje. waarom zou je dat risico nemen en het niet gewoon zelf meten 🤷‍♂️

Verdunnen voor hoger bereik daar had die man het ook over. hij had zelf ook Aquariums thuis en deed vaker testen voor klanten. ze hebben daar heel veel testen en niet de goedkoopste. maar de helft water wisselen dus .. word het dan niet erger daarna?

word het dan niet erger daarna?
Of het nitraat erger wordt daarna? Of de waas?

Ik denk dat het nu een kwestie is van prioriteiten . De waas zelf kan normaal gesproken geen kwaad. Onbalans wel en wat dat betreft zal je NH3 en NO2 in de gaten moeten houden. Je bak is flink uit balans.

Het zal geen kwaad kunnen nu een flink waterwissel te doen. Je vissen zullen je dankbaar zijn. Er bestaat niet zoiets als "ze wennen aan hoge nitraat waarden". Uiteindelijk is een waarde van 25 een mooi waarde voor een zoetwaterbak. Zowel voor bakken met als zonder planten een zeer acceptabele waarde. Dit zou een mooi streven zijn voor de toekomst.

Of het nitraat erger wordt daarna? Of de waas?

Ik denk dat het nu een kwestie is van prioriteiten . De waas zelf kan normaal gesproken geen kwaad. Onbalans wel en wat dat betreft zal je NH3 en NO2 in de gaten moeten houden. Je bak is flink uit balans.

Het zal geen kwaad kunnen nu een flink waterwissel te doen. Je vissen zullen je dankbaar zijn. Er bestaat niet zoiets als "ze wennen aan hoge nitraat waarden". Uiteindelijk is een waarde van 25 een mooi waarde voor een zoetwaterbak. Zowel voor bakken met als zonder planten een zeer acceptabele waarde. Dit zou een mooi streven zijn voor de toekomst.
Ja de witte waas bedoelde ik. word die dan niet erger na een waterwissel? nitraat is altijd al hoog geweest in mijn bak .dat weet ik van vorige testen. de rest was altijd wel in orde. ik maak mij dus wel meer zorgen om de witte waas dan om de te hoge nitraat. tja die man van pets place kon niet geloven dat de vissen daar vrolijk in rond zwermden maar de vissen zijn zeer levendig en niet ziek. maar goed ga dan het water wisselen deze week. ik heb nog een binnen filtertje. daarvan is het schuim behoorlijk bruin en staat op punt om schoongemaakt te worden want de pomp daarvan doet het minder en zit ver dicht. kan ik dit schuimfilter dan in het aquarium uitknijpen voor de goede bacteriën na de waterwissel?

nitraat is altijd al hoog geweest in mijn bak .dat weet ik van vorige testen
Daar doe je je vissen geen plezier mee.
Verdiep je eens goed in het aquarium houden.
Lees eens wat goede boeken.

Aquarium houden is niet enkel kijken naar visjes.
Als je al jaren aquarium houd hoor je toch wel wat te weten lijkt me.
in je eerste topics is ook al geadviseerd om zelf je water te testen met druppeltest.
Waarom wil je dat niet ?

Als je dan een hoog nitraat meet weet je toch meteen dat je aan verversen toe bent en hoeveel ?
Het is echt allemaal niet zo moeilijk maar het lijkt alsof je nergens voor open staat.

Als je dan een hoog nitraat meet weet je toch meteen dat je aan verversen toe bent en hoeveel ?
Dus niet. En dan kan er wel gezegd worden om water te testen maar als mensen niet snappen wat ze testen, niet weten wat te doen met de uitslag of in dit geval het nut niet zien van een waterwissel 'omdat de vissen gewoon vrolijk rondzwemmen', houdt het naar mijn idee een beetje op.

Dus niet. En dan kan er wel gezegd worden om water te testen maar als mensen niet snappen wat ze testen, niet weten wat te doen met de uitslag of in dit geval het nut niet zien van een waterwissel 'omdat de vissen gewoon vrolijk rondzwemmen', houdt het naar mijn idee een beetje op.
Ja maar alles moet je leren en is te leren maar als je daar niet voor open staat houd het inderdaad snel op.
Iedereen wil toch het beste voor zijn vissen zou je denken.
Toch jammer als je zo in de hobby staat.

Strips zijn slecht maar een nitraat van 250 zal zeker minimale verkleuring laten zien.
Dus 3 opties:
1. TS heeft de teststrip onder de kraan gehouden.
2. Vriendelijke pets place meneer kan niet testen.
3. TS geeft verkeerde waarde voor nitraat net zoals nitriet "goed" is maar er geen waarde voor geeft als het überhaupt getest is.

Als nitraat een probleem zou zijn is het water niet wit maar groene soep zijn door de algenbloei.
Daarbij zijn er volgens mij geen test sets die zo hoog kunnen meten zoals @jessicapilon ook al aangeeft.

Een optie is het aquariumwater verdunnen. Dan krijg je een hoger bereik.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze dat gaan doen en als de uitslag zonder verdunnen al de max is van 100 dan zouden ze al moeten aangeven dit is te hoog.

Ik denk dan eerder dat de Hoge nitraat waarde eerder niet voor een zichtbaar probleem zorgde en dat het nu door onderzoek naar een ander probleem ook boven water komt.

Er wordt nu al pagina s vol gepraat over de oorzaak maar ja na te goed onderhoud aan het filter lijkt me dat wel te voorspellen en de oorzaak zit hem denk ik in te weinig juiste bacterien en die moeten weer in balans komen.
In zeewaterbakken gebruikt men soms de wodka methode en daar gebruikt men ook dan azijn voor wat koolstof bevat. Door de koolstof gaan de bacterien sneller groeien en zich vermenigvuldigen. Gooi je daar per ongeluk teveel van in dan zul je ook een witte waas zien door de te hoge hoeveelheid koolstof.
De bacterien spelen daar snel op in en vermenigvuldigen zich rap. Pas wanneer dat overschot is weggewerkt en de bacteriepopulatie weer op sterkte is zul je de waas zien wegtrekken.
Dus ik hou het erop dat je niet voldoende bacterien had na het onderhoud aan de filter en door het organisch afval krijg je dan een witte waas door veel bacterien in je water. Heb geduld zodat die weer op oorlogssterkte zijn en zich ergens nestelen.
Nogmaals denk ik dat met geduld dit vrij snel weer is opgelost.

Tja, zo te zien weinig. Hij lijkt op nitriet nog meer te scoren.

Tja, lastig. Wat klopt er nu wel en wat niet?
Ik zou de strips weggooien en een koffer kopen zodat je zelf kan testen want je ziet nu ook dat een testkoffer altijd handig kan zijn.

Ik zou de strips weggooien en een koffer kopen zodat je zelf kan testen want je ziet nu ook dat een testkoffer altijd handig kan zijn.
Hoe vaak is dat advies al gegeven? Heb ook al zo vaak gevraagd waarom die dat niet wil🤷‍♂️.
Het is altijd fijn om te weten waar je staat met bepaalde zaken en niet afhankelijk te moeten zijn van een petsplace of iets dergelijks.

Hoe vaak is dat advies al gegeven? Heb ook al zo vaak gevraagd waarom die dat niet wil🤷‍♂️.
Het is altijd fijn om te weten waar je staat met bepaalde zaken en niet afhankelijk te moeten zijn van een petsplace of iets dergelijks.
Ja daar heb je een punt en ik heb twee keer mn visie gegeven en stop dan ook met reageren:sorry:
Opzich kan zo n waas geen kwaad en die trekt tzt wel weer weg dus met die gedachte kan ik prima leven.

Nu zijn teststrips een hele grove indicatie, niet compleet en absoluut niet accuraat maar dit is de foto van de strip die de TS zaterdag plaatste.
https://aquaforum.nl/threads/help-ineens-witte-waas-in-aquarium.185702/page-3#post-2569568

Hoeveel nitraat is daar op af te lezen?
Helemaal niks inderdaad. maar de strips die ik heb zijn dan ook al ruim anderhalf jaar over de datum zie ik nu. bij petsplace hebben ze eerst ook met strips getest en die verkleurden al gelijk flink donker bij het nitraat. na een minuut echter zo donker dat het met de kleur op het potje nog veel donkerder op de strip was dan de kleur wat het potje aangaf. daarom ging de beste man ook met de druppel test verder om het zeker te weten. ze hadden trouwens wel druppeltesten die veel verder dan 100 gingen. ik heb zelf meegekeken het was echt 250.

Strips zijn slecht maar een nitraat van 250 zal zeker minimale verkleuring laten zien.
Dus 3 opties:
1. TS heeft de teststrip onder de kraan gehouden.
2. Vriendelijke pets place meneer kan niet testen.
3. TS geeft verkeerde waarde voor nitraat net zoals nitriet "goed" is maar er geen waarde voor geeft als het überhaupt getest is.

Als nitraat een probleem zou zijn is het water niet wit maar groene soep zijn door de algenbloei.
Daarbij zijn er volgens mij geen test sets die zo hoog kunnen meten zoals @jessicapilon ook al aangeeft.
Geen van allen wat jij dacht dus!

Getest bij de andere dierenwinkel met Colombo druppel test set. PH 7 . KH 3. No2 0,01 , No3 225,

Waanzinnige nitraatwaarde! Nog nooit gezien. Ook een beetje nitriet. Dus grote waterverversing en van je filter afblijven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan